tisdag 16 oktober 2007

Kuma War



Kuma games trailer för spelet Samarra stryker brigade (5:33)

För några år sedan började jag titta lite närmare på dataspelsindustrin i USA och deras samarbete med krigsmakten och underrättelsetjänsten. Intresset hade väckts efter att jag läst artikeln The war room i Wired (september 2004).

Jag samlade på mig en hel del material, men kom mig aldrig för att bearbeta och göra något vettigt av det. När min gamla dator totalkraschade försvann bokmärken och allt material jag sparat på hårddisken.

I dag stötte jag av en händelse på Kuma war en serie spel producerade av Kuma reality games Bolaget är amerikanskt, privatägt och grundades 2004. När jag först fick upp ögonen för Kuma War fanns det bara några få spel i serien, i dag finns det närmare ett hundratal.

Kuma War grundar sig på verkliga krigshändelser och skildrar världen ur ett politiskt perspektiv som närmast kan beskrivas som nyliberalt. De allra flesta spelen anknyter till Bush-administrationens War on Terror och utspelas i Irak. Några spel framför också förslag om vad som borde göras; i Assault on Iran tar sig en specialstyrka in i landet och spränger kärnkraftsanläggningarna.

Alla spel kan laddas ner gratis och finansieras genom reklamintäkter. Bland annat har Kuma games samarbetat med porrtidningen Maxim, samma tidning som Israels regering använde för att publicera bilder på lättklädda kvinnliga israeliska soldater

Kuma games har även högt uppsatta militärer och andra experter som kommenterar de händelser som spelen skildrar, tv-bolaget CNN:s terroristexpert medverkar ofta.

Inga kommentarer: