onsdag 7 november 2007

Islam och bluesens rötter



Först på videon kommer den traditionella "adhan", den muslimske böneutroparens kallelse till bön, som tillkom redan på Muhammeds tid i Medina. Sedan kommer en version av bluesen Levee Camp Holler.

Omkring 30 procent av de västafrikanska slavar som fördes till Amerika var muslimer. Under århundraden hade den västafrikanska musiken påverkats av den arabiska. I dag hävdar allt fler forskare att man kan spåra den arabiska/islamska musiktraditionen i den tidiga bluesen.

Professor Gerhard Kubik skriver i sin bok Africa and the Blues:

"Many traits that have been considered unusual, strange and difficult to interpret by earlier blues researchers can now be better understood as a thoroughly processed and transformed Arabic-Islamic stylistic component.

What makes the blues different from African American music in the Caribbean and in South America is, after all, its Arabic-Islamic stylistic ingredients."

Den vetgirige läser naturligtvis artikeln Muslim roots, U.S. Blues och en intervju med Gerhard Kubik

2 kommentarer:

Pierre Falk sa...

Mycket intressant. En klockren iakttagelse (i tre bemärkelser).

Jag har aldroig hört eller reflekterat över släktskapet. Men, visst är det påtagligt.

Svarten sa...

Jo, visst är det intressant, Pierre.

Inför en längre rundresa i Västafrika i början av 90-talet plöjde jag igenom en massa litteratur; allt från Koranen till modern afrikansk skönlitteratur. Och narturligtvis blev det även flera böcker om musik.

I Samuel Charters bok "The roots of the blues", från 1982, stötte jag första gången på detta resonemang om islam och den arabiska musikens påverkan på den afrikanska musiken och senare bluesen.

Charters nämner även att europeiska intellektuella som hörde blues på 1920-30-talet tyckte den påminde om spansk flamenco. Vilket inte var så märkligt som det låter, med tanke på att muslimer befann sig i Spanien under 800 år.

Sök på "Allah Hu" på bloggen, så ska du få höra något spännande.