söndag 6 april 2008

Lattekonst

Caffé latte är en italiensk kaffedryck som blivit konst.

Lattekonst kan delas in i två tekniker; häll- och gravyrteknik. Med hälltekniken skapar en barista mönster enbart genom att hälla upp mjölken på ett speciellt sätt. Vid gravyrtekniken används dessutom verktyg och ibland även ytterligare ingredienser. Det finns även maskinellt framställda lattedekorationer.


Scottie Callaghan visar prov på hällteknik.



Exempel på gravyrteknik.

Bilder på lattekonst gjord med hälltekniken och gravyrtekniken Se ett bildspel med mönster framställda med hälltekniken. På Tuben får du över tusen sökträffar på latte art

3 kommentarer:

Anonym sa...

om du bjuder så kommer jag över på en latte, för vinet blev jag ju utan!

Anonym sa...

Hm inget avslag än på latte kanske att det kan bli en annars får jag väl investera i en egen lattemackapär

Anonym sa...

Tycker jag om dej.......... Tveksamt, slog på lattekonst på google....... vem kom högst upp, jo nån som kallar sej svarten. hm, vet inte vad jag säger om det jag. Tål att tänka på ett tag.
g