måndag 28 april 2008

President Nixon, James Brown och Elvis

Det formligen kryllar av kända personer som uttalar sitt stöd för någon av kandidaterna i årets presidentval i USA. Kända och okända artister har skrivet sånger tillägnade fram för allt Barack Obama. Jag har samlat de bästa på en spellista som just nu innehåller 84 sånger. Och den bara växer och växer...


Jag googlade lite på kända artister och forna presidenter för att se om jag kunde hitta några intressanta konstellationer i arkiven. En intressant artikel behandlar James Brown och hans stöd till Hubert Humphrey (någon som minns honom?) i presidentvalet 1968. I 1972 års val uttalade The Godfather of Soul sitt stöd för Richard Nixon.

Två år tidigare, 21 december 1970, hade även Elvis Presley besökt Vita Huset och skakat hand med Nixon. Den gången handlade det dock inte om något uttalat politiskt stöd, utan om ett erbjudande att hjälpa presidenten att bekämpa narkotikahandeln.

Elvis ville bli agent för the Bureau of Narcotics and Dangerous Drugs. Nixon beviljade hans önskan och överlämnade en agentbricka. Inför mötet skrev Elvis i ett personligt brev till Nixon, att han gjort en inträngande studie av drogmissbruk och studerat kommunistiska hjärntvättsmetoder.

Fler bilder och dokument från mötet mellan Elvis och Nixon finns hos National Security Archive

2 kommentarer:

Pierre Falk sa...

Jag gillar varken James Brown eller Elvis Presley. Ej heller Nixon.

Saker och ting verkar hänga ihop (ibland).

Anonym sa...

men jag gilla elvis och james musik.Men nixixon nix
mowi