onsdag 14 april 2010

The 99 - serietidningen blir tv-serie



Trailer för den kommande animerade tv-serien The 99.

Första gången jag läste om serietidningen The 99 var hos bloggaren Absolute Banana som i augusti förra året postade inlägget The 99 - muslim super heroes I inlägget nämner han att det arbetas på en animerad tv-serie baserad på tidningen, vilket offentliggjordes hösten 2008.

I en intervju med Naif al-Mutawa, skaparen av The 99, som publicerades i The Atlantic med rubriken Comic belief: When islam inspires superheroes får vi veta att projektet med tv-serien kommer att presenteras utförligt den 26 april. Premiären äger rum under hösten 2010. I intervjun berättar al-Mutawa att serien är inspirerad av islam, men den är inte islamisk.

Serietidningarna är inspirerad av islam i den bemärkelsen att de positiva värdena som finns i dem - generositet, barmhärtighet och visdom - är mycket positiva saker som finns inom islam och varje religion, och uppriktigt sagt, inom människor oavsett om de tror på Gud eller inte. Det är vad jag försöker lyfta fram, värden som jag har i min kultur, mitt arv, min religion och som jag delar med resten av mänskligheten, säger al-Mutawa.

Seriens namn syftar på de 99 goda egenskaper som tillskrivs Allah i koranen Varje superhjälte i serien representerar en av dessa egenskaper. Ännu har endast 26 av superhjältarna dykt upp i tidningen, men enligt planerna skall samtliga 99 ha presenterats inom 3-4 år.



Läs The 99 (52 sidor) som pdf-fil.