tisdag 17 november 2009

Med sjal i Sveriges riksdag

Den 19 maj 2003 stod riksdagsledamoten Mariam Osman Sherifay i riksdagen iklädd sjal/slöja och talade om sin interpellation 2002/03:295 från 16 april samma år. Interpellationen var riktad till statsrådet Mona Sahlin, som då var demokrati- och integrationsminister, och handlade om rätten att bära slöja.

Det var ett historiskt tillfälle. Mariam var den första muslimska riksdagsledamot som klädd i sjal talade i den svenska riksdagen.

- Jag gav mig in i debatten om islam och muslimerna eftersom medierna marginaliserar denna grupp på ett sätt som jag inte trodde hörde hemma i en västerländsk demokrati. Jag vill visa att islam är mycket mer än död, förödelse och ett liv som på medeltiden, sade hon i en intervju med Lokaltidningen

Läs Mona Sahlins svar på interpellationen och vad Mariam tyckte om hennes svar (skrolla ned till anförande 16).



Det här inlägget ger också rätt svar på den omröstning som pågått under den gångna veckan. Med tanke på omröstningens resultat är det kanske dags att någon sätter sig ned och skriver en historisk översikt om islam och muslimer i Sverige. En lämplig början kan vara vikingarnas kontakter med muslimer i fjärran länder.

Den arabiske författaren och resenären Ahmad ibn Fadlan (ibn al-'Abbās ibn Rashīd ibn Hammad) beskrev i början av 920-talet ett möte med vad som anses ha varit nordiska vikingar vid floden Volga:

De är Allahs smutsigaste varelser: de tvättar sig inte efter baj eller kiss, inte heller efter samlag, och tvättar inte händerna efter maten. De är som vilsegångna åsnor.

De har med sig sköna slavinnor, avsedda för handlarna. Den ene har umgänge med sin slavinna medan kamraten tittar på. Ofta beter sig en hel mängd av dem på det sättet, i varandras närvaro. Kommer det en köpman in för att köpa en slavinna av en av dem och finner honom i samlag med henne, så fortsätter denne tills han tillfredsställt sitt behov.


I artikeln Vikings in the Iberian peninsula kan vi läsa om vikingarnas plundringar i bland annat Spanien och Portugal, men också om vikingar som konverterade till islam:

Muslim chronicles from the same period tell a story of some mayus (‘pagans’, as the Arabs called the Vikings) that got lost in Spain, converted to Islam, married and opened a cheese farm in Isla Menor, where they produced the best cheese of the region.

7 kommentarer:

MammaMarie sa...

Verkligen intressant! Alltihopa, nu blev jag taggad, men vet inte var man ska börja.....

Svarten sa...

MammaMarie

...och tänk dig om inte vikingarna varit sådana barbarer utan istället fredliga affärsmän som öppnat handelsvägar mellan skandinavien och Spanien. På dessa handelsvägar hade inte bara varor fraktats utan även kunskap och religiösa idéer :-)

MammaMarie sa...

Ja, kunskap stod nog inte i särskilt hög kurs för dom, befarar jag. På vissa plan känns det som om det sitter i än idag...

Fatima sa...

"De är som vilsegångna åsnor"
Haha där fick jag mig ett gått skratt! ;)

Hade själv ingenaning om att en beslöjad, muslimsk kvinna talat i riksdagen..

Bahlool sa...

Det är just det här mötet med vikingarna vid volga jag läste om i en historiatidning och jag tänkte skriva lite om den :P
Människooffer och våldtäkt vid en begravning :P

Mats O. sa...

...Men vi var riktigt duktiga på att göra ost iallafall, LOL! Vikingar, kan man göra annat än att älska dem?!

Svarten sa...

Osten ska visst vara omtyckt och berömd än i dag, har jag läst. Jag har sett den omnämnas som ett exempel på att det som uppfattas som typiskt spanskt i själva verket är en produkt av vikingar och islam.