fredag 27 november 2009

Dolt budskap 3



Med anledning av mina inlägg om dolda budskap tipsade Absolute Banana om videon Why people believe strange things med Michael Shermer från Skeptic Magazine Hela videon är mycket sevärd, men jag har valt avsnittet om dolda budskap i audioupptagningar. Exemplet är ett parti ur Led Zeppelins berömda sång Stairway to heaven som Shermer har hämtat från sajten Reverse speech

När jag höll på att iordningställa det här inlägget kunde jag inte undgå att fundera över människors godtrogenhet och viljan att se och höra där inget finns att se eller höra. Jag ska inte fördjupa mig
i detta utan nöjer mig med att citera en aforism av Elmer Diktonius ur Min dikt (1921):

De flesta människor är icke åsnor, därför att de har stor fallenhet därför, utan därför att det finns så mycket bete för sådana, att det är så lätt att vara en sådan.

2 kommentarer:

Fatima sa...

Vill tacka dig igen för din underbara Muslimer som bloggar-lista!
Så praktiskt när man vill önska så många muslimer som möjligt en glad Eid. ;)

Svarten sa...

Tack för de vänliga orden, Fatima, och glad Eid på dig, din make, katten och resten av familjen.

...och tack för att du ställde upp som "Muslimer som bloggar"-logga :-)