måndag 30 november 2009

Mr. Afghanistan: Kroppsbyggare i Kabul



I natt satt jag och letade efter information på nätet om kristna kyrkor i Mellanöstern och hamnade hos Time Magazine. Efter att ha läst ett par artiklar klickade jag runt lite på tidskriftens sajt och fick upp en artikel från juni 2009 om kroppsbyggare i Afghanistan. Jag trodde knappt det var sant och känner mig fortfarande lite osäker.

Väntar bara på att få en kommentar som undrar hur jag kunde gå
på den bluffen; att det i det "islamistiska talibanlandets" huvudstad Kabul skulle finnas 200 gym och hundratals fler runt om i landet; att det hålls en tävling om Mr. Afghanistan; att Arnold Schwarzenegger och nutida amerikanska muskelberg pryder husfasaderna i Kabul; att det förra hösten hölls en mindre tävling för kroppsbyggande kvinnor som utannonserades som tyngdlyftning för att inte uppröra någon.

Om jag nu bestämmer mig för att tro på detta, så måste jag också fråga mig själv vad jag egentligen vet om Afghanistan och vilken bild media ger av landet och dess invånare. Jag har följt händelserna i Afghanistan sedan den sovjetiska invasionen i december 1979 och tyckt att jag haft hyfsad koll på läget i landet. Men det här fick mig verkligen att bli ödmjuk och erkänna att mina kunskaper är mycket, mycket begränsade. Jag vet ingenting om vanliga människors vardag i Afghanistan.

Läs artikeln Afghanistan's real strongmen

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej Svarten...
Läs gärna min bloggen som den kroatiska flickan skrev
Det kan datoröversättas och berättar om männikor och individer...

Svarten sa...

Anonym

Jag förstår tyvärr inte vilken blogg du menar.

bahlool sa...

Min famijs vän var asienmästare i kroppsbyggnad (tidigt 80 tal) vad det gäller kroppsbyggnad så finns det träningsformer för just kroppsbyggnad som pesiskttalande folk och kulturer har (där man lyfter en slags rund tung stång i olika rörelser och man sjunger psalmer eller dikter)
vidare är brottning mm älskad av turkiska folkstammar i området, allt sånt visar att just kroppsbyggnad och träning är sett positivt i den delen av världen.