måndag 9 november 2009

Mahmoud Aldebe lämnar centerpartiet

Ordföranden för Sveriges muslimska förbund, Mahmoud Aldebe, hoppar av från sin kandidatur till en riksdagsplats för centerpartiet, enligt dagens Expressen Aldebe säger att det pågått rena häxjakten efter honom och att "det är islamofober i Centerledningen som styr".
Aldebe fick stor uppmärksamhet i media när han inför riksdagsvalet 2006 sände ett brev till samtliga riksdagspartier och krävde långtgående krav på särlagstiftning för muslimer.

– Jag belastas av vad muslimska minoriteter eller församlingar gör. Jag kommer aldrig ses som en vanlig människa, säger Aldebe som nu funderar på att starta ett eget parti.

Magnus Andersson, ordföranden för centerpartiets ungdomsförbund, skriver i dag i artikeln "Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag är besviken”:

"Mahmoud Aldebe, som var hett debatterad för någon vecka sen, hävdade igår att han hoppar av listan. I själva verket är det så att han inte fick stöd i medlemsomröstningen, gissningsvis på grund av sina värderingar som inte delas av Centerpartiet. Därför föreslås han inte på listan. Så man kan minst sagt säga att det var ett sent avhopp."

På en blogg tillhörande en av Mohamed Omars supportrar  (se kommentar) kunde man igår läsa följande spekulation:

"Mohamed Omar har säkert redan kontaktat Mahmoud Aldebe angående bildandet av ett antisionistiskt parti. Skulle Mahmoud hänga på Omars parti har vi en jättenyhet inom kort."

4 kommentarer:

Gotiska Klubben sa...

Utveckla gärna det där om en av "Mohamed Omars supportar".
Lät kul. Har du hittat på det själv?

Svarten sa...

Hmm. Ja, där hade jag visst lite för bråttom. Jag är så van vid att alla kommentarer (som släpps fram) på Omars blogg är odelat positiva til hans skriverier, men du skriver ju faktiskt själv att du "inte bara risar honom utan även rosar."

Slarvigt av mig. Beklagar.

Runa G sa...

Tack för svar, Svarten! Hederlighet varar längst. Läs gärna våra senaste minnen från Beckomberga Sjukhus. Allt är så länge sedan...

Svarten sa...

Hederlig är jag alltid, dock lite slarvig ibland :-)