måndag 16 november 2009

Mory Kante: Yeke Yeke



Mory Kante gästar Santanas band och spelar Yeke Yeke.

Det bubblade upp en massa minnen när jag för några dagar sedan snubblade över videon med Mory Kante och hans hit Yeke Yeke.

Min allra första artikel som frilansande musikjournalist skrev jag när Yeke Yeke klättrade upp på svenska försäljningslistans tio-i-topp för singlar. Det var första gången en "afro"-skiva lyckats med den bedriften. Artikeln om Mory Kante sände jag till Dagens Nyheter utan några större förhoppningar om att de skulle publicera den.

På förmiddagen dagen efter att jag postat artikeln ringde telefonen, det var från DN. De tyckte artikeln var bra och frågade om jag på frilansbasis ville bevaka den nya tropicopopmusiken för deras räkning. Vilken frilansare skulle tacka nej till ett sådant erbjudande innan han ens fått sin första artikel publicerad? Svar: Svarten.

Jag förstår än i dag inte varför jag svarade som jag gjorde. Kanske hade jag någon grumlig tanke om det där med att vara en helt fristående skribent. Kanske drabbades jag av prestationsångest.
Jag vet inte.

I vilket fall, jag fortsatte skriva om musik under tio års tid för landets så kallade landsortstidningar. Rent ekonomiskt var det en bättre affär än att skriva för en rikstäckande tidning, eftersom
jag kunde sälja samma artiklar till flera tidningar med olika spridningsområden. Men det händer att jag ibland undrar vad som hade hänt med frilanskarriären om jag tackat ja till DN.

1 kommentar:

nitza sa...

Du får trösta dej med att du kommer aldrig att veta vad det skulle kunna bli av dej + att du Aldrig lär dej av dina misstag !
Gå och drick den där kopp kaffe som du är bjuden på och se vad som händer.
Tjurskalle.
Trevlig semester föresten. :)