tisdag 25 augusti 2009

Sauti Sol till Sverige i september



Första singeln från Sauti Sols debutalbum Mwanzo: Lazizi

Oj, så många intressanta artister som besöker Sverige under hösten. Det kenyanska bandet Sauti Sol kommer till Stockholm
3 septemeber för en konsert på Södra Teaterns bar Fri entré!

Sedan drar Sauti Sol iväg till London för ett par konserter och återkommer till Sverige för en spelning i Göteborg 11 september
på Löparhuset vid centralstationen.

I september kommer även en av mina stora favoriter till Stockholm, Sara Tavares Henne har jag redan skrivit om på bloggen flera gånger tidigare. Läs mer om Sara och konserten i Stockholm den
26 september.

Arrangör för konserterna i Stockholm är Selam. Kolla in deras konsertprogram för hösten/vintern 2009.

10 kommentarer:

Fatima sa...

Låten var riktigt bra!

Svar: Haha min man sa exakt samma sak när jag gnällde igår angående räkningarna.. :P

Fazeela Selberg Zaib sa...

Åh, någon som gillar östafrikansk musik?

Har du hört Remmy Ongala? Han är från Tanzania och jag kan rekommendera låten "Kipenda Roh".

Fazeela Selberg Zaib sa...

Har nu lyssnat på låten, riktigt bra! Och lite FYI, lazizi är låneord från arabiskan, som så mycket annat i Swahili är. Visserligen använder man ordet på arabiska, laziz, till exempelvis mat man tycker smakar gott..eller en person som är trevlig...men något säger mig att han inte sjunger att maten är laziz! lol

Habiba sa...

Den här var sjukt bra!! Ska definitvt försöka se honom

Jag och min väninna såg Amadou & Mariam uppträda i Sthlm förra året..en del av Selam festvialen. Har du inte hört dem än så kan jag rekommendera att du lyssnar! De gör västafrikansk musik...lite mer annorlunda toner där

Svarten sa...

Fazeela

Jorå, Remmy Ongala känner jag till. Jag har ett par gamla LP-skivor med honom.

Din kommentar fick mig att börja återuppliva minnet av den historiska arabiska-östafrikanska förbindelsen. Minnet av de mörka och fuktiga slavgrottorna på Zanzibar dyker upp, men jag minns också den underbara taarabmusiken.

Svarten sa...

Habiba

Jepp. Amadou & Mariam från Mali är riktigt bra. Skrev ett inlägg om dem april 2007, men tyvärr har videon när det framträder i en förort till Paris plockats bort från nätet :-(

Fazeela Selberg Zaib sa...

Ja du det finns mörk historia överallt..

Men visste du att det finns en hel drös med zanzibarier (om det nu heter så) i Oman? Swahili talas alltså än idag i Oman, även många araber har lärt sig det.

Svarten sa...

Fazeela

Jag blev naturligtvis nyfiken på kopplingen Zanzibar och Oman. Under sökandets gång snubblade jag över författaren Sayyida Salme/Emily Ruete, född som prinsessa av Zanzibar och Oman. Det kanske blir ett kort blogginlägg om henne lite längre fram.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Det är mycket spännande...Zanzibar tillhörde Oman och jag tror att både zanzibari och tanzanianer fick erbjudandet att bosätta sig i Oman, innan det delades...många flyttade till Oman och beblandade sig med befolkningen.

När jag var i muscat på marknaden träffade jag en man (omanier, arab) gift med en omanska (pakistanier) och kunde tala arabiska, swahili och urdu.. jag lyckades kommunicera på 2 av r språk hehe dock inte så mycket swahili annat än jambo! lol

Fazeela Selberg Zaib sa...

YESSS jag hittade den! Fick en sån lust att höra den igen men mindes inte namnet :))