måndag 17 augusti 2009

Vem kan man lita på?



Hoola Bandoola band spelar "Vem kan man lita på?" (Text / Lyrics) vid en konsert för SVT 1972. Klippet är hämtat från dokumentären Progg på väg - en film om Hoola Bandoola band om vilken Dagens Nyheter skrev så här


Igår läste jag i en artikel i Aftonbladet om en undersökning som visar att hälften av amerikanska läkare använder Wikipedia för att få medicinsk information. I anslutning till artikeln ställdes frågan Litar du på läkarna? Just nu har 26141 personer svarat på frågan varav 73,2 procent har svarat "nej".

Sedan drar jag mig till minnes alla dessa undersökningar som visar vårt låga förtroende för politiker, journalister, jurister och poliser. Misstroendet för muslimer inte att förglömma. Se bara den där Mohamed Omar som själv berättar att han ljugit oss rakt i ansiktet under flera år. Vem litar på hantverkare, bilreparatörer, försäljare och meteorologer? Själv litar jag inte ens på att min dotter alltid säger sanningen när jag frågar henne om något.

Så vem ska man lita på?

Inga kommentarer: