fredag 28 augusti 2009

Prinsessa av Zanzibar och Oman

Efter en bloggkommentar av Fazeela Selberg-Zaib, med bloggen Inlänning, blev jag nyfiken på den historiska kopplingen mellan ön Zanzibar (en del av dagens Tanzania) och Oman.

Vid den allra första sökningen på nätet snubblade jag över författarinnan Sayyida Salme/Emily Ruete (1844-1924), född prinsessa av Zanzibar och Oman. Hon var en av de 36 barnen till Sayyid Said bin Sultan Al-Said (1797-1856), sultan av Muscat och Oman.

Det var bara för någon timme sedan jag första gången läste något om och av Salme/Ruete och jag är inte tillräckligt påläst ännu för att skriva något längre inlägg om henne, men det tycks ha varit en fascinerande kvinna. Hon föddes på Zanzibar som prinsessa; blev som 22-åring gravid med en tysk affärsman; flydde från Zanzibar med ett engelskt fartyg; bosatte sig i Hamburg; gifte sig med barnets far och konverterade från islam till kristendom. Hennes make dog 1870.

Hon publicerade sin första bok 1886, som på tyska har titeln Memoiren einer arabischen Prinzessin och på engelska Memoirs of an Arabian Princess from Zanzibar. Vid två tillfällen, 1885 och 1888, återvände hon till Zanzibar. Reaktionen på Zanzibar över hennes konvertering till kristendom beskriver hon i boken (kapitel XVI, Slavery):

"I had in the meantime turned Christian, so that, being a renegade, I deserved my countrymen's hatred worse than if I had been born one, but they all welcomed me, with frank cordiality commending
me to God's protection."

Salme/Ruete bodde under åren 1889-1914 i Beirut (Libanon) och Jaffa (i dagens Israel). Hon återvände till Tyskland och dog vid 79 års ålder i lunginflammation.

Hela boken Memoirs of an Arabian Princess from Zanzibar, inklusive bilder, finns att läsa på nätet. I dessa dagar kan det kanske vara av speciellt intresse att läsa kapitel XIV, Mahometan festivals.

2 kommentarer:

Fazeela Selberg Zaib sa...

Gud va intressant!

Jag borde säga mer saker till dig, vem vet vad du hittar härnäst! lol

Aa sa...

Tack så mycket. Japp jag mena att jag e 15 år och hittat me´ningen med livet :P