lördag 22 augusti 2009

We are all the winners

Igår kväll satt jag och slötittade lite på herrarnas höjdhopp från friidrotts-VM i Berlin. Alla medaljörerna verkade lika jublande glada oavsett medaljens valör. Om jag förstod saken rätt hade de alla överträffat sina egna förhoppningar. Men naturligtvis fanns det andra som lyckats sämre än vad de hoppats på.

Jag kom att tänka på vad en person, som under en tid arbetat på
ett hem för så kallade förståndshandikappade, berättade för mig.

Ungdomarna på hemmet hade spelat en fotbollsmatch mot ett annat hem. Matchen slutade oavgjort, 2-2. Ungdomarna i de båda lagen var överlyckliga, kramade om varandra och ropade: "Båda vann!"

Jag brukar ofta tänka på den lilla berättelsen och önska att jag kunde tillägna mig samma positiva syn på livet och medmänniskorna som de fotbollsspelande ungdomarna. Att känna samma glädje över andras framgångar som över mina egna. Ja, att faktiskt kunna känna ännu större glädje när alla är vinnare och ingen är förlorare.



Nick Borgen sjunger We are all the winners (Text / Lyrics) i melodifestivalen 1993. I kören finns friidrottarna Maria Akraka, Frida Johansson och Erika Johansson.

We are all the winners, we are all the best
Att vi få va tillsammans, det betyder mest
Även om det mulnar och ridån har gått ned
Så har vi ändå vunnit om alla hänger med

Inga kommentarer: