onsdag 11 november 2009

Om människors lika värde


Jag skulle just till att lägga ut bilden på bloggen när en av mina arbetskompisar, känd för sina sarkastiska kommentarer, tittade
in på mitt kontor. Jag visade henne bilden.

- Vad tycker du om annonsen?
- Jo, den är bra. Det går framåt.
- Vad menar du?
- Nu är både muslimer och förståndshandikappade accepterade
inom reklambranschen.

Först stirrade jag på henne och tyckte det var en lite väl magstark kommentar. Men vid närmare eftertanke så hade hon en poäng. Egentligen är det helt galet att det ska anses anmärkningsvärt att
en niqab-klädd kvinna eller en skådespelare med downs syndrom förekommer på annonser och i reklamfilmer. Det säger en del om vart vi står i dag och hur långt vi har kvar till ett samhälle där alla människor är lika mycket värda, oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion, social tillhörighet och vilka egenskaper de är födda med.

1 kommentar:

nitza sa...

Hm, inte behöver du berätta allt som sägs bakom våra stängda dörrar.