onsdag 1 april 2009

Välkommen till Sverige!

I början av september förra året - jisses, det är sju månader sedan - köpte jag min allra första digitalkamera, vilket jag berättade om på bloggen Jag har plockat upp den ur kartongen några gånger, bläddrat i bruksanvisningen, tryckt på kamerans knappar hit och dit, upp och ner, höger och vänster, utan att riktigt förstå vad jag höll på med.

Min tonårsdotter erbjöd sig att hjälpa mig med kameran.

- Men du kan väl inget om digitalkameror.
- Pappa, det är samma grej som mobiltelefoner, samma system. Kan man det ena så kan man det andra. Jag ska visa dig.
- Nä, du. Så enkelt är det inte.

För ett par dagar sedan berättade jag för en arbetskompis att det fanns en skylt på Willys varuhus som jag ville fota och lägga ut på bloggen, men jag hade ännu inte fått kläm på hur kameran fungerade. Själv är hon en duktig fotograf och bad mig ta med kameran till jobbet så skulle hon visa hur den fungerade. Vilket jag gjorde.

På väg hem från jobbet nu på morgonen (jepp, vi har nattarbete) gick jag in på Willys och tog bilden ovan, min allra första bild med kameran. Riktigt hur det gick till vet jag inte. Hur jag sedan lyckades föra över bilden till datorn är fortfarande ett mysterium. Men det gick, tack vare min kära arbetskompis. Förhoppningsvis lyckas jag igen.

12 kommentarer:

Fatima sa...

Haha! Nämen GRATTIS! Bilden blev ju jätte bra ;)

nitza sa...

Heja. du fick till det.

Svarten sa...

Fatima

Jag såg i dag att bloggposten "En muslimsk Blondinbella" ligger #7 över de mest besökta bloggsidorna under senaste 30 dagarna (på min blogg, alltså).

"Muslimer som bloggar"-listan ligger #1.

*Blondinbella tittar sig förskräckt över axeln efter Fatima*

Svarten sa...

Nitza

Jag kan själv :-)

nitza sa...

Kan själv är all barns stora komentar :) klar att du kan själv.Det var en bra och behändig kamera du köpt.

Bahlool sa...

är det en systemkamera du köpte eller?
Vad jobbar du egentligen med? Jag vet att du har akiter i spelföretaget men som sådan är du väl bara slavdrivare och gör inget nyttigt (jag själv är sån så jag vet hehe)

Svarten sa...

Systemkameror och några pocketvarianter har jag flera av. Det här är en liten, billig digitalkamera.

Slavdrivare? Jag?

Det är ju jag som slavar med bloggen och hjälper dem med marknadsföringen i Sverige. Jag har säkert många fler besökare än deras egen hemsida :-)

Googla.SE på Starbreeze får du se...

Bahlool sa...

men frågan kvarstår..vad jobbar du med ;)
Vad är det för kamera du kan rekommendera som kostar max 3000 kr?

Svarten sa...

Jag är inte rätt person att rekommendera någon kamera, det förstår du om du läser inlägget under första länken i denna post.

Arbete: No comments.

Bahlool sa...

Jo jag läste det men jag tänkte eftersom du säger att du har en massa olika kameror trodde jag du var lite sarkastisk :P

Svarten sa...

Det jag en gång i tiden kunde om kameror och fotografi har jag glömt bort. Känner mig som total nybörjare igen.

Saladin sa...

Jag stör mig så ohyggligt på att de har skrivit kurdiskan som en textning på svenskt windows. Bokstavsordningen stämmer, men skriften är hur fel som helst.