söndag 19 april 2009

På väg hem efter Fyrisån i Uppsala

Även om jag är febrig och inte mår så bra måste jag äta, annars mår jag ännu sämre. Efter en Treo och några receptbelagda medikamenter släpade jag mig ut på stan vid 7-tiden i kväll med siktet inställt på restaurang Troja på Svartbäcksgatan.

Jag har skrivit om Troja tidigare, förra sommaren när jag just upptäckt deras trottoarservering med en maffig utsikt. När hösten kom sökte jag mig in på restaurangen och testade deras turkiska meny - sedan dess är jag stammis. Ungefär en gång i veckan går
jag dit och äter turkisk mat. För tillfället är det "Troja special"
som gäller. Så gott, så gott. God mat, vänlig personal, låga priser, mysigt intim lokal - vad kan man mer begära?

På vägen hem går jag, för omväxlings skull, på Fyrisåns västra sida. Stannar upp vid Upplandsmuseum och njuter av utsikten över den relativt nyanlagda parken mellan muséet och Saluhallen. Tidigare var där bara en skräphög där stadens vildkatter höll till. Nu är det riktigt vackert, både på dagen och med genomtänkt kvällsbelysning.

Tyckte det var läge att plocka upp kameran ur byxfickan. Vid hemkomsten ser jag att kortet inte alls blev vad jag tänkt mig, vilket jag borde ha begripet, blixten räcker inte hur långt som helst. När jag svalt den första besvikelsen över bilden, bestämmer jag mig för att den trots allt är ganska häftig. Lite småmystisk.

1 kommentar:

nitza sa...

Men vart kom brudparet från.
an är väl inte ute och dräller på stan i brudklänning en ruggig aprilkväll ens i Uppsala. Det ser ju ut som om hon är barärmad.