söndag 12 april 2009

Erotiska tempel i Khajuraho, Indien

I oktober och november 1991 reste jag omkring i Indien under några veckor. Jag besökte mängder med tempel och andra heliga platser. Templen i Khajuraho är speciella, de är utsmyckade med tusentals erotiska skulpturer i storlekar från en decimeter till nästan naturlig storlek. Den erotiska variant som inte finns avbildad där finns inte heller i sinnevärlden.

Jag tillbringade tre dagar i Khajuraho och tog flera hundra fotografier på skulpturerna. I min resedagbok skrev jag:

Det är härligt att studera ansiktsuttrycken på besökarna när de betraktar de erotiska skulpturerna. Många lystna ögonkast, fram för allt från kvinnorna. Sedan får Jan Myrdal skriva hur mycket han vill om dessa skulpturer som uttryck för feodalherrarnas kvinnoförtryck.

Det där om Myrdal syftar på ett kapitel i boken Indien väntar där han skriver om templen i Khajuraho.

Nå, turisterna på bilden; vad tittar de på? Ni som inte vill se 1000-åriga erotiska skulpturer som avbildar människor i mycket intima sexuella situationer ska naturligtvis inte klicka på denna länk

1 kommentar:

pinglan sa...

Haha, kolla tanten till vänster, hon i vita solbrillor. Hon ser road ut:D