måndag 20 april 2009

Skövde moské färdig i augusti

Skövde moské (datoranimation)

När jag i dag gjorde en liten runda bland muslimer som bloggar tittade jag in för att läsa en ung kvinnas bekännelser och fick
veta att moskén i Skövde beräknas vara klar till årets muslimska fastemånad, ramadan, som i år påbörjas 21 augusti. Jag blev naturligtvis nyfiken och klickade mig vidare till hemsidan för
Skövde moské

Enligt moskéns hemsida finns det cirka 5000 muslimer i Skaraborg, varav de flesta bor i Skövde. Moskéns imam, Smajo Sahat - som enligt den bloggande musliman är en mycket klok man - fick sin imamutbildning i Sarajevo och har varit bosatt i Skövde sedan 1994.

Moskén drivs av Skövde muslimska kulturförening som bildades 1993 och tycks ha en omfattande verksamhet. Den arbetar bland annat med information om islam och hjälp med integration av invandrade muslimer i det svenska samhället.

Läs om fler svenska moskéer

Tillägg:

Se kommentar av "gwendolen - den bloggande musliman".

2 kommentarer:

Mikaela H B sa...

nej det var inte han som var den kloke imamen :) De finns fler duktiga "imamer" på plats. Yksel peker hette han jag pratar om. 8000 muslimer sägs de finnas nu, enligt igår iaf hehe. Ha en underbar dag!

Anonym sa...

I Skövde existerar en enda imam och det är imamen Smajo Sahat, en mycket intelligent man.
Och det är en pålitlig källa. Det fick du ju själv se på hemsidan Svarten
Ha en trevlig dag