onsdag 15 april 2009

Uppsala centrum - min trädgård

Jag bor i centrala Uppsala. Min lägenhet är en 4-rummare i ett K-märkt hus ritat av den legendariske stadsarkitekten Gunnar Leche (1891-1954) Stadens centrum är en del av min närmiljö, min trädgård, skulle man kunna säga. Självklart bryr jag mig om vad som växer i min trädgård.

Om någon omdömeslös tjänsteman i kommunen ger tillstånd för en hiskeligt ful aluminiumflotte att ha kajplats vid Islandsfallet, då har jag synpunkter på det Likaså om någon restaurangägare tycker det vore en lukrativ idé att bygga en träbrygga över Fyrisån (Närå, det blev inget byggnadstillstånd).

Trots att jag igår var febrig och mådde allmänt dåligt blev jag sent på eftermiddagen tvungen att gå ut för att äta, det fanns nämligen inte den minsta lilla brödbit hemma. Med tanke på hur ofta jag äter ute kan man också säga att restaurangerna i centrum är min utvidgade matsal. Det blåste lite och solen hade gömt sig bakom molnen när jag vandrade hemåt efter Fyrisån. Jag satte mig ned på Jona och värmde stjärten.

Foto: Bo Gyllander

Kajsa Mattas I dina händer - Jona (2004), brons, Östra Ågatan

Mattas är en av Sveriges främsta skulptörer. Hennes skulpturer är ofta nedtonade, men samtidigt fulla av kraft. Konstverket Jona är en av Uppsalas populäraste skulpturer, kanske för att den är varm och går att sitta på. Jona kom på plats 2004 som ett led i att förbättra miljön längs Fyrisån.

Bibelns Jona, skickades av Gud till den syndiga staden Nineve för att uppmana människorna till ett bättre liv. Men Jona ville inte lyda Gud utan försökte fly med båt. Han erkände att han försökt fly Guds uppdrag och kastades på egen begäran i havet. Jona överlevde enligt berättelsen genom att en stor fisk slukade honom, och efter tre dagar kastade upp honom på land.

Förutom Jona finns ett flertal skulpturer till av Mattas utmed Fyrisån. Mattas Jona är på plats för att påminna oss om betydelsen av mildhet och förlåtelse. Kajsa Mattas är född i Finland 1948 och är bosatt i Stockholm.


(Den kursiva texten ur Ser man på - om offentlig konst i Uppsala Kultur i länet/Uppsala konstmuseum).

När jag kom fram till Islandsbron ser jag att uteserveringen i hamnen är öppen. Vädret inbjuder inte direkt till ett besök, men jag slår mig ändå ned för att dricka en öl och njuta av utsikten. Servitrisen känner jag igen från pubarna Buddy's och O'Connors

Området runt hamnen är ett av de finaste i centrala Uppsala (och aluminiumflotten kom aldrig tillbaka till kajplatsen vid det gamla pumphuset, längst till vänster på bilden). Nu är Fyrisån fylld med så mycket smältvatten att man knappt anar att Islandsfallet faktiskt är ett vattenfall.

Inga kommentarer: