lördag 14 november 2009

Mina namn


När jag har varit ute och rest runt om i världen har jag ofta fått frågan vad mitt namn betyder. I många länder ger förnamnet någon speciell information om personen som bär det. I Ghana är det till exempel vanligt att namnet, förutom kön, berättar vilken veckodag personen är född på.

För att fortsättningsvis kunna ge ett tillfredsställande svar på frågan om mitt namns betydelse satte jag mig ner och läste i böcker och sökte på nätet, Jag har tre förnamn och kollade upp alla, samt mitt efternamn. Resultatet blev överraskande och jag kan inte förneka att jag i hög grad uppskattade vad jag kom fram till. Frågan är hurvida någon kommer att tro mig när jag presenterar mig som

Vacker krigare, stark som en björn, från Bävertjärn

4 kommentarer:

Unknown sa...

herregud vilken självbild du måste ha fått...

MVH Gud är min domare, Liten Stamfader, Fredskung

Svarten sa...

Ödmjukhet är mitt signum.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Det var ju i alla fall väldigt maskulina betydelser...hehe!

Jag har ett alldeles för svårt namn att leva upp till... jag är dygden och höga moralen själv...loll

Svarten sa...

Fazeela

Dygd och moral. Bouhamza var stamfader och fredskung. Tja, aldrig får man vara värst :-(