söndag 2 juni 2013

Hemkommen från Östersund

Före hemresan köpte jag på Stortorget i Östersund närmare tre kilo ost från Skärvångens bymejeri

Hemma igen efter en härlig vistelse i Östersund, Republiken Jämtlands huvudstad. Inför besöket hade jag garderat mig med en vinterjacka i bagaget, jag litade inte riktigt på väderprognoserna om solsken och högsommarvärme. Men de var korrekta. Hela stan kryllade av sommarklädda och pratglada människor. Alla samtal inleddes med några ord om det fantastiska sommarvädret - redan i maj - och gärna en kommentar om att det bara var tio grader varmt i Spanien. Uteserveringarna var smockfulla. Det var lite av karnevalstämning. Min nyrakade skalle blev sönderbränd redan första dagen. Att jag sedan köpte sololja med skyddsfaktor 30 hindrade inte att huvudet kändes som ett brinnande klot.

En grillkväll med nära och kära på "andra sidan" Storsjön var en efterlängtad upplevelse, som blir ett kärt minne. Likaså en kort ölsväng på stan som avslutades med småprat framåt midnatt i trädgården och vid köksbordet.

Jag längtar redan tillbaka.

1 kommentar:

JanE sa...

Efter de två senaste kalla besöken var du värd solen, värme och de trevliga människorna i Östersund.
Till glädje för oss lämnade du kvar
värmen och den grillade färska laxen smakande toppen i kvällens solvärme.
Om du får för dig att göra nytt besök, finns det kvar av källarsval
JämtlandsBryggeri:s Baltic Stout.