Visar inlägg med etikett Kiara. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kiara. Visa alla inlägg

måndag 3 mars 2014

Vällingmys med barnbarnet



Barnbarnet, tillsammans med en massa andra barn, i en reklamfilm för Semper.

söndag 1 september 2013

De första stegen



Alla långa resor börjar med ett litet steg. I dag tog mitt barnbarn de första femton stegen på resan genom livet.


Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!


torsdag 8 augusti 2013

Kiara och Fermisk


Mitt barnbarn och hennes gudmor

Glöm inte att rösta på Kiara 
Ni måste vara inloggade på Facebook för att kunna rösta.

fredag 26 juli 2013

Rösta på Kiara



Under åren som frilansjournalist fotograferade jag mycket, eftersom tidningsredaktionerna alltid ville ha åtminstone en bild som illustration till artiklarna. Med tiden tyckte jag att jag blev en ganska duktig fotograf, vilket styrktes av att jag även fick göra fotoreportage i ett par stora tidningar och ha en fotoutställning på Upplandsmuseet som uppmärksammades i TV, radio och tidningar.

När jag för knappt ett år sedan blev morfar började det strömma in en massa bilder som min dotter tagit av barnbarnet med sin mobiltelefonkamera. Jag var inte alltid imponerad, för att uttrycka mig försiktigt, av bilderna som ofta var oskarpa, vilket jag även vid ett tillfälle påpekade för henne.

När tidningen Vi Föräldrar för en tid sedan utlyste en fototävling om vilket barn som skulle få pryda tidningens omslag så skickade min dotter in en bild av barnbarnet. Jag tyckte det var helt fel bild hon valt och var säker på att hon inte skulle ha den minsta lilla chans att gå vidare i tävlingen. Jag kunde inte haft mer fel. Av de över tusen bilder som skickats in till Omslagschansen 2013 är hennes bild en av de 20 som gått vidare till andra omgången.

Min lärdom av detta är, att jag vet inte alltid bäst och skulle göra klokt i att vara betydligt ödmjukare och göra mig av med den mycket oklädsamma besserwisser-attityd som då och då sticker fram sitt fula tryne.

Om någon vill ge mig en ordentlig knäpp på näsan, så gör ni det bäst genom att rösta på min dotters bild av mitt kära barnbarn. Psst. Ni måste vara inloggade på Facebook för att kunna rösta.

söndag 26 maj 2013

Grattis på Mors Dag


Personen på bilden är anledningen till att jag kan säga "Grattis på Mors Dag" till min dotter.

söndag 20 januari 2013

Lilla Prinsessan


Det var några dagar sedan jag lyckades prestera åtminstone något slags inlägg, som att lägga upp en musikvideo. I dag finns heller ingen tid till bloggande. Jag har sovit större delen av dagen efter nattens arbete och efter uppvaknandet var det dags att sätta sig framför TV:n för att se fotbollsmatchen mellan Ghana - Dem. rep. Kongo i afrikanska cupen. Tyvärr lyckades inte Ghana behålla sin tvåmålsledning och det hela slutade 2-2. Det kunde varit värre.

I dag bjuder en stolt morfar på ett foto av Lilla Prinsessan som kom till världen för fyra månader och fyra dagar sedan. Hon är en babysimmare i världsklass. Men den karriären blir av naturliga skäl kort.

onsdag 19 september 2012

Barnbarnet


Flickan, tre dagar gammal i dag, har ett namn som på iriska (gaeilge) betyder "mörk" och på italienska, med en något annorlunda stavning, "ljus". Påsarna under ögonen har hon efter mig.