fredag 26 juli 2013

Rösta på Kiara



Under åren som frilansjournalist fotograferade jag mycket, eftersom tidningsredaktionerna alltid ville ha åtminstone en bild som illustration till artiklarna. Med tiden tyckte jag att jag blev en ganska duktig fotograf, vilket styrktes av att jag även fick göra fotoreportage i ett par stora tidningar och ha en fotoutställning på Upplandsmuseet som uppmärksammades i TV, radio och tidningar.

När jag för knappt ett år sedan blev morfar började det strömma in en massa bilder som min dotter tagit av barnbarnet med sin mobiltelefonkamera. Jag var inte alltid imponerad, för att uttrycka mig försiktigt, av bilderna som ofta var oskarpa, vilket jag även vid ett tillfälle påpekade för henne.

När tidningen Vi Föräldrar för en tid sedan utlyste en fototävling om vilket barn som skulle få pryda tidningens omslag så skickade min dotter in en bild av barnbarnet. Jag tyckte det var helt fel bild hon valt och var säker på att hon inte skulle ha den minsta lilla chans att gå vidare i tävlingen. Jag kunde inte haft mer fel. Av de över tusen bilder som skickats in till Omslagschansen 2013 är hennes bild en av de 20 som gått vidare till andra omgången.

Min lärdom av detta är, att jag vet inte alltid bäst och skulle göra klokt i att vara betydligt ödmjukare och göra mig av med den mycket oklädsamma besserwisser-attityd som då och då sticker fram sitt fula tryne.

Om någon vill ge mig en ordentlig knäpp på näsan, så gör ni det bäst genom att rösta på min dotters bild av mitt kära barnbarn. Psst. Ni måste vara inloggade på Facebook för att kunna rösta.

Inga kommentarer: