onsdag 17 januari 2007

21 januari 2002: Mordet på Fadime

På söndag har det gått fem år sedan Fadime Sahindal sköts till döds med två skott av sin egen far. Mordet var ett så kallat hedersmord och ägde rum när Fadime besökte sin mor och sina systrar i Uppsala.

Ur Fadimes tal i riksdagen den 20 november 2001:

"Jag hade mina egna drömmar och mål här i livet. Jag ville sätta upp mina egna villkor för mitt liv, göra mina egna misstag och lära mig av dem. Och jag ville stå på mina egna två ben och ta ansvar för mina egna handlingar. Inte låta någon annan bestämma över hur jag skulle tycka, tänka och handla.

För mig var det dessutom oerhört viktigt att få utbilda och utveckla mig som person. För er är detta säkert inget konstigt, eftersom det är en del av det svenska levnadssättet, men för min familj var det något oerhört skrämmande."

Riksföreningen Glöm Aldrig Pela och Fadime kommer att ha en rad aktiviteter i olika städer i samarbete med flera andra organisationer för att hedra Fadime Sahindals minne. Läs program för varje aktivitet på föreningens hemsida

Fadimes älsklingslåt spelades vid begravningen i Uppsala domkyrka.

Enligt Förenta Nationernas beräkningar dödas varje år över 5 000 flickor/kvinnor i så kallade hedersmord. Besök hemsidan för International Campaign Against Honour Killings

Tidigare blogginlägg om Fadime Sahindal

Inga kommentarer: