måndag 24 september 2007

Hip Hop: Våld och sexism



En dokumentär om rapmusik: HipHop: Beyond Beats & Rhymes (55:31) Besök filmens hemsida

- Men det är ju bara musikvideos.

Det är en kommentar jag ofta fått höra när jag talat med föräldrar om vad deras barn ser på exempelvis MTV. Många av dessa musikvideos förmedlar en kvinnobild som ofta är sexistisk, kvinnoförnedrande. Värst är det inom rapmusiken, där sexismen ofta går hand i hand med våldsglorifiering.

Rapartisterna är idoler, förebilder för unga grabbar och tjejer som påverkas av deras värderingar, språk och klädstil. Jag minns hur min dotter, som då var 10-11 år, frågade mig vad som menades med sexig bitch. Jag undrade varför hon frågade och hon berättade att en grabb i hennes klass sagt att hon var en "riktigt sexig bitch".
- Han ville nog bara säga att han tycker du är söt, svarade jag fegt undanglidande.

1 kommentar:

Anonym sa...

grymt bra film! den ändrade verkligen sättet jag, en vit feminist, ser på dagens kommersiella hiphop. tack för att du lade upp den! kul också att se rosengård på crossroads europe. den här bloggen ska jag följa tror jag. bra grejer.