torsdag 19 september 2013

"Han är ingen riktig buddhist"

Jag gjorde en fullständigt ovetenskaplig undersökning bland mina fyra arbetskamrater i kväll. Jag frågade dem om de hört talats om vansinnesdådet i Washington i måndags, då en man sköt ihjäl tolv personer och skadade fjorton andra. Ingen hade hört om det, men en av dem hade i alla fall sett något på en löpsedel. Sedan frågade jag om de kände till bombdåden vid Boston Marathon i april i år. Jorå, det gjorde samtliga av dem. De visste även att attentatsmännen var muslimer. Terrorister.

Jag gjorde ännu en liten opretentiös undersökning. Gick in på Google/News/U.S. edition och sökte på namnet på attentatsmannen i Washington. Det blev 160 000 000 träffar. När jag lade till "buddhist" efter namnet sjönk antalet träffar till 43 200.

Rekommenderar artikeln Yes, the navy yard shooter was a Buddhist, som innehåller en del intressanta reflektioner att fundera över.

Inga kommentarer: