måndag 7 december 2009

"Niqab - nej tack!"


På väg hem igår kväll slank jag in på en restaurang och beställde ett glas rött vin. Jag satte mig i den lite avskilda delen där take away-gästerna väntar på sina beställningar och där de som bara vill dricka ett glas brukar sitta. Det finns TV i rummet och restaurangägaren, som är mycket idrottsintresserad, satt och kollade in matchresultat på text-TV. Förutom ägaren och jag fanns där ytterligare en gäst.

- Nu ska vi se vad Kalla Fakta tar upp ikväll, sa ägaren och bytte till TV4. Programmet skulle handla om muslimska kvinnor i Sverige som bär niqab

- Det här måste jag se, säger ägaren och höjer volymen.

Efter bara några minuter in i programmet flyger ägaren upp från stolen och är mycket upprörd över något som sagts. Han vänder sig till den andra gästen och diskussionen är omdelbart i full gång. De tycks vara ganska överens. Vad som sägs på TV:n går inte att höra. Jag håller mig avvaktande och bestämmer mig för att endast kommentera om jag blir direkt tillfrågad - vilket jag naturligtvis blir. Jag minns inte riktigt allt som sades, men det var allt från tjejerna
i Halal-TV som vägrade skaka hand med Carl Hamilton till en muslimsk praktikant som ägaren haft på restaurangen och som vägrade befatta sig med griskött.

Restaurangägaren är själv invandrare och hävade bestämt att
man naturligtvis måste anpassa sig efter de lagar och sociala umgängesregler som finns i landet där man bor. Om man inte är beredd att göra det får man finna sig i att leva i marginalen. Jag håller med honom, med det lilla tillägget att leva tillsammans
är ett ständigt givande och tagande. Hänsynstagande.

Den här texten är egentligen bara en ursäkt för att få länka till bloggen Monjia på Högsbyn där senaste inlägget har rubriken
Niqab - nej tack!


Kom gärna med ett förslag till text i pratbubblan

11 kommentarer:

Marie sa...

Hej
Kul och talande bild :-)
Jag har tyvärr inget bra förslag ännu, men ska fundera över det.

Programmet ”Kalla fakta” igår var mycket intressant och handlade om Alia Khalifa som KRÄVER att få bära niqab i skolan och i arbetslivet. Jag bryr mig inte om vad hon har på sig privat men niqab hör INTE hemma varken i arbetslivet eller i skolan.
Hijab är betydligt lättare att acceptera men det är ändå en symbol för något som jag tycker är fel.

Alia Khalifa är syster till Anas Khalifa och han är en ökänd salafit med extrema åsikter som han predikar i olika moskeer. Så att det är just hon som driver detta är inte alls konstigt.

Se gärna programmet och fundera över det som sägs. Det är precis som Nalin Pekgul säger att majoriteten av muslimerna i Sverige och världen tar avstånd ifrån niqab och burka.
Nalin säger också något MYCKET VIKTIGT

KAMPEN HANDLAR INTE OM KRISTNA MOT MUSLIMER ELLER SVENSKAR MOT INVANDRARE.
DET HANDLAR OM KAMPEN OM VI SOM TROR PÅ DEMOKRATI, JÄMSTÄLLDHET, MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER OCH ETT TOLERANT SAMHÄLLE OCH DE SOM INTE TROR PÅ DET.

http://www.tv4play.se/aktualitet/kalla_fakta?videoId=1.1378230&selId=1.923834&currPage=0

Läs gärna om programmet ”Slaget om muslimerna” som visades i går i ”Dokument inifrån” där t ex Muhammad berättar hur han värvades till en islamistisk organisation, som övertygade honom om att islam måste genomsyra varje del av livet. När programmet blir tillgängligt så SE DET!

http://svt.se/2.102376/1.1792714/slaget_om_muslimerna?lid=puff_1792973&lpos=lasMer

Hoppas att du publicerar min kommentar ;-)

Mvh
Marie

Svarten sa...

Jag såg Kalla Fakta tidigare i dag och håller med dig i synen på niqab och burka.

För övrigt var det oerhört intressant att se hur främmande personer plötsligt började diskutera med mig vid gårdagens restaurangbesök då programmet visades. Islam och muslimer är tydligen något som engagerar och som ALLA har åsikter om.

Hoppas jag kan smyga mig till att se Dokument inifrån under natten på jobbet.

http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran

Svarten sa...

Marie

Det är helt OK för mig att man i kommentarer lägger in enstaka länkar för att styrka det som skrivs, men jag tänker inte upplåta min blogg till publiceringar av en hel radda med länkningar. Därför publiceras din kommentar nedan utan de tio länkarna.

___________________________________

Marie sa...

Tack för ditt svar. Jag var faktiskt lite tveksam till om du skulle svara med tanke på din iskyla vid min andra kommentar om extremisternas bloggar som du länkar till....

Självklart engagerar det här många eftersom islamisterna har blivit så synliga i vårt samhälle på olika sätt. Jag bor i Malmötrakten och här har de muslimska fundamentalisterna verkligen gjort sig synliga på olika sätt. Eftersom jag inte kan länka till egna upplevelser så länkar jag till det som även går att hitta i media.

Anonym sa...

Hmmm du tog bort mina länkar...
Jag kan inte låta bli att undra varför?

Mvh
Marie

Marie sa...

Sorry jag såg inte det där om länkarna.

Trist att du inte publicerade dem men det är din blogg och jag är ju bara en gäst.

Mvh
Marie

bahlool sa...

Jävla taliban, skyla ansiktet så där kan hon göra hemma i Afghanistan!!
kan vara bra för texten :P

Svarten sa...

Marie

Du är naturligtvis välkommen att även fortsättningsvis kommentera inlägg här på bloggen. Men det känns lite som att bloggen har blivit "kapad", typ, när det läggs in 10 länkar i en kommentar.

Bahlool

Akta dig, grabben, annars kontaktar jag din internetleverantör ;-)

Marie sa...

De nio länkar jag lade in var viktiga för att visa hur synliga islamisterna har blivit bara i mina hemtrakter i Malmö.

Det var med tanke på att du tyckte att folk hade blivit så engagerade som jag ville belysa att det inte alls är så konstigt. Jag kunde inte föreställa mig att du skulle känna att din blogg blev kapad p g a mina nio länkar. Trist att du känner så....

Självklart funderar jag på om jag plötsligt blev lite obekväm i dina ögon. Det med tanke på att du i din blogg är ganska försiktig av dig.

Svarten sa...

Marie

"lite obekväm"
Inte alls.

Men jag är väldigt trött på alla onyanserade personer som å ena sidan bedyrar att de absolut inte har något emot invandrare och muslimer för att å andra sidan helt inrikta sig på kritik av just invandrare och muslimer.

Anonym sa...

varfor anses man vara en extremist om man har niqaab? I england dar jag bor har manga niqaab utan att alls vara extremister alls. Som du namner svarten sa har alla asikter om muslimer och islam alla vill hacka pa allt om var religion fast de borde skota sitt och vara uppfostrade och halla tyst. Jag gapar inte at alla som ser konstiga ut enligt mig eller staller privata fragor till dem. Mne muslimer far behalndlas hur som helst...Och religonsfrihetslagen ar lojlig, den funkar ju inte i praktiken,, Skont att inte bo i Sverige!

Mikaela H B sa...

haha kul bild! Jag kopierar in den i min blogg. Hoppas att det är OK.

Ha en trevlig helg svarten :)