tisdag 13 februari 2007

Gustaf Tenggren - illustratör hos Disney

Gustaf Tenggren: Berusade munkar med kvinna

När jag tidigare i dag tittade på videon om hur Walt Disney skapade Snövit och de sju dvärgarna upptäckte jag ett namn som gjorde mig nyfiken: Gustaf Tenggren. Så vad gör jag? Naturligtvis - jag googlade.

Gustaf Tenggren, född 3 november 1896 i Magra i Västergötland, död 9 april 1970 i Dogfish Head, Maine, var en svensk illustratör som var ateljéchef hos Disney under skapandet av filmerna Snövit och de sju dvärgarna, Bambi och Pinocchio.

Han uppfostrades av sin farfar Johan Teng, efter att fadern emigrerat till Amerika då pojken bara var två år gammal. Tenggren studerade vid Valands konstskola och efterträdde John Bauer som illustratör för Bland tomtar och troll 1916, och fortsatte med detta fram till 1925. Han var bland annat inspirerad av Arthur Rackham.

1920 emigrerade Tenggren till Amerika, och inledde en karriär som tidningstecknare och tecknare av reklamaffisher innan han anpassat sin stil efter den amerikanska smaken. Gustaf Tenggren illustrerade åtskilliga sagoböcker och man kan ofta se svenska föremål som kurbitsmålade moraklockor i bakgrunden i hans sagoillustrationer.

1936 anställdes han av Walt Disney. Pinocchios skapare, dockmakaren Gepetto, har i filmen många drag som påminner om Gustafs farfar Johan Teng. Det har även sagts att Bambis halkande på isen ska ha hämtats från Tenggrens barndomsupplevelser på sjön Anten. Gustaf Tenggren arbetade hos Disney fram till 1940.

Tenggren var så etablerad som illustatör att böckerna bar hans namn, t.ex The Tenggren Tell-It-Again Book, The Tenggren Story Book, Tenggren's Cowboys and Indians, Tenggren's Thumbelina, Tenggren's Jack and the Beanstalk, Tenggren's Mother Goose.

Texten ovan är hämtad från Wikipedia

Nationalmuseum i Stockholm ordnade 1990 en utställning av Tenggrens verk och den blev mycket väl mottagen. Kritikerna framhöll att hans teckningar var livliga och humoristiska och poängterade hans förmåga att inspireras av olika stilar, från amerikansk populärkultur till medeltida handskrifter och persiska miniatyrer men ändå behålla kontakten med sina svenska traditioner.

Han sades ha gåvan att ta till sig ny kultur och nya intryck och ändå framgångsrikt behålla en egen stil. Ett gott exempel är bland många, historien om Pinocchio, där en italiensk berättelse rörs ihop i en amerikansk pajform men lånar ingredienser från Gustaf Tenggrens barndom i det västgötska Magra.

De sista två styckena är hämtade från Tore Hartungs mycket läsvärda presentation av konstnären

Bilagor:

Pinocchio delar Borås befolkning Expressen 2006-03-24
Pinocchiostaty i Borås godkänd Dagens Nyheter 2007-02-05

Inga kommentarer: