måndag 19 februari 2007

Yusuf Islam: If you ask me



Bäste bloggbesökare, jag behöver din hjälp!

Den här sången med Yusuf Islam låter väldigt välbekant i mina öron och jag är bergis på att det är en gammal svensk folkvisa som Yusuf satt ny text till. Yusufs mamma är svenska, så han har säkert hört en och annan svensk sång under sin uppväxt.

Om någon känner igen melodin, skulle jag verkligen uppskatta om ni hörde av er med en kommentar. Tackar på förhand (och även senare).

Se mina övriga blogginlägg om Yusuf Islam

3 kommentarer:

Pierre Falk sa...

Jag ska fundera lite.
Spontant så tror jag att den påminner om flera folkvisor. Lite inslag av lite av varje. Som det brukar vara i den genren. (liksom i många andra.)

Men jag ska som sagt fundera om det är en kopia av någon speciell sång.

Svarten sa...

Tack, Pierre, det var snällt.

Jag hade faktiskt(!) en magkänsla, som sade mig att du skulle komma med en av dina alltid så välkomna kommentarer :-)

Pierre Falk sa...

I duchen kom jag att tänka på några sånger. Dels folkvisorna Allt under himmelens fäste, Lasse liten sitter och gråter och Liten Karin, som alla påminner litegrand om sången. Men även Cornelis sång Papillas Samba har vissa likheter.

Jag ska tänka vidare.