fredag 11 januari 2008

Nyårsfirande med muslimer

En liten reflektion med anledning av det islamiska nyåret, som jag uppmärksammade igår

Igår kväll var jag på en alkoholfri födelsedagsfest med massor av god mat, men inget fläskkött. Förutom jag var det 17 personer, alla under 30 år, födda i Sverige, men med föräldrar från Kurdistan, Turkiet, Irak och Iran.

En riktigt trevlig tillställning.

Jag tänkte jag skulle imponera lite på sällskapet; utbringade en skål (i mineralvatten) för födelsedagsbarnet och önskade alla ett gott nytt år. Det uppstod en viss förvirring. Det visade sig att alla var helt ovetande om att det enligt islams tideräkning var den första dagen på det nya året.

Men i någon slags statistik finns förmodligen hela sällskapet (utom jag) registrerade som muslimer...

Inga kommentarer: