söndag 14 september 2008

Young Raz och Bring down the beat

Igår var det Kulturnatt här i Uppsala - ett lite märkligt namn eftersom evenemangen även pågår under hela dagen. På eftermiddagen tillbringade jag några timmar på stan med min tonårsdotter och kollade in när hennes gamla kompisar dansade, sjöng och rappade. Det tog ett tag innan jag riktigt förstod att dessa grymt duktiga tonåringar faktiskt var de ungar min dotter lekte med som liten.

Först var vi och lyssnade på talangerna från Bring down the beat, ett hip-hopprojekt som drivs av Studiefrämjandet i stadsdelen Gottsunda. Radio Uppland gjorde ett reportage om projektet inför starten i februari i år.

Jag blev mycket imponerad av gänget från Bring down the beat. Tyvärr glömde jag att skriva ner namnen på alla, så att jag åtminstone kunde ha namngett dem. Å andra sidan var de så duktiga så deras namn kommer säkert med tiden att dyka upp i betydligt större sammanhang än på en liten obetydlig blogg.

Jag köpte en skiva med en av dem, den 15-åriga rapparen Young Raz (på bilden). Gå in på hans MySpace så kan ni lyssna på fyra av de nio spåren på CDn och kolla in hans video nedan, inspelad i de centrala delarna av Uppsala.



Musikvideo med Young Raz: Take shots at me (3:38)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kulturnatten fick Uppsala på fötter Upsala Nya Tidning

4 kommentarer:

Anonym sa...

Who are you?

Svarten sa...

Det var jag som sa till dig att jag tyckte ni var j-vligt bra, när jag ett tag efter ert framträdande stötte ihop med dig och Young Raz på Stora Torget. Du tog mig artigt i handen och sa "Tack".

:-)

Anonym sa...

fo real? politely? i really dont remember you. just make sure when my ish drop you write alittle somthin about me too :P
The Hustla From The Halls OUT Q408

Svarten sa...

Hoppas du inte tog illa upp för att jag kallade dig "artig" :-)