fredag 26 september 2008

Google fyller 10 år

Google fyllde tio år 7 september och högtidlighåller det så här

Jag har rotat i internetarkivet och letat fram Google från 11 november 1998. Sökmotorn fanns då i två versioner; Google Search Engine Prototype och Might-work-some-of-the-time-prototype that is much more up to date (BETA)

Lite kul att se hur de stolt skriver att det fanns 25 miljoner webbsidor i deras sökindex. Hur många som finns i dag har jag inte lyckats hitta någon uppgift om, men enligt en artikel i New York Times, 27 september 2005, fanns det då fler än åtta miljarder.
8 168 684 336, för att vara exakt.

Hur skulle man i dag klara sig utan Google, som - precis som jag! - bara blir större och smartare med åren. Hur skulle folk hitta till min blogg om inte Google fanns? Under de senaste 30 dagarna har
71 procent av bloggbesökarna hittat hit med hjälp av Google. Jag googlade nyss hela webben med .se-versionen på sökorden ramadan 2008. Jag fick 12 500 000 träffar och den första var en post på min blogg. Tack och grattis, Google!

Lär dig mer om hur man använder Google

Susan Wojcicki, nuvarande vice VD i Google, framför det garage i Silicon Valley där Google flyttade in i september 1998. I augusti i år hade Google ett börsvärde på 157 miljarder dollar.

Inga kommentarer: