fredag 12 september 2008

Fado: Terra - ny skiva med Mariza

I augusti släpptes den nya skivan, Terra, med Portugals stora fadostjärna, Mariza. Här har hon tagit ytterligare ett steg för att utveckla och förnya den traditionella fado-musiken. På Terra, som är producerad av den spanske flamenco-gitarristen Javier Limón, finns inslag av jazz, kubansk och afrikansk musik.

Jag tänker överlåta tyckandet åt proffsen. Ni, kära besökare, kan bilda er en egen uppfattning genom att lyssna på spellistan nedan, där hela skivan finns med. Själv har jag redan beställt biljetter till hennes konsert i Uppsala den 10 oktober på konserthuset, vilket blir den enda i Sverige vid detta besök (så vitt jag vet).

Kolla gärna in min tidigare bloggpost om Mariza, där ni hittar en spellista, musikvideo och intressanta länkar. Jag rekommenderar särskilt länken som tar er till Thomas Nydahls blogg.


Mariza sjunger Rosa Branca från skivan Terra.

Och nu blir det recensioner.

Björn G Stenberg skriver i Upsala Nya Tidning:

Man kastas obönhörligt in i musiken och det är bara att kapitulera efter första låten. Låt vara att fadons innersta väsen är vemod, livet känns sällan så dyrbart som när jag lyssnar på den. I alla fall med en så STOR artist som Mariza.

Ulf Bergqvist i Lira anser att

Det är ingen dålig skiva. Allt är proffsigt, elegant och flott, ibland med en ton av mondän nattklubb. Men jag lyssnar pliktskyldigt och lägger snart Terra till handlingarna. Och där blir den nog liggande.

Dagens Nyheters Nils Hansson skriver:

Mariza sjunger minst lika storslaget som någonsin, med en teatral nerv som är så ursinnigt högspänd att det är nästan obegripligt att hon aldrig framstår som manierad. Helt sammanvuxen med sina sånger, med en röst som glöder oavsett tonläge. En av samtidens stora sångerskor.

I Svenska Dagbladet undrar Bengt Eriksson:

Ska också Mariza bli ­kritiserad när hon på albumet Terra tagit fado­sången ur traditionen och ut i världen?

Inga kommentarer: