tisdag 2 september 2008

Badbrudar från Hollywood

Klicka på bilden för större format

Jag är inte rökare, men att någon gång i veckan sitta på en uteservering puffandes på en god cigarr (inga halsbloss!) med en passande dryck i glaset, det är lite guldkant på tillvaron för mig.

Man får ta tillvara på varje någorlunda mild sommarkväll innan hösten slår till på allvar. Tidigt igår kväll satt jag, i djup kontemplation, på en uteserveringen vid Fyrisån och njöt av en handrullad cigarr från Dominikanska republiken, vilka jag föredrar framför Havanna-cigarrer, som i min smak är alldeles för starka.

I den gamla fina kulturmiljön runt Islandsfallet, med utsikt över restaurang Flustret, pumphuset, slottet och tornen på domkyrkan, gick tankarna långt tillbaka i tiden. Funderade en del över August Strindbergs och Gustaf Frödings tid här i Uppsala och det litterära avtrycket i deras verk från den perioden i deras liv.

Strindbergs tidiga novellsamling Från Fjärdingen och Svartbäcken (1877) och Frödings alla dikter om studentlivet och från tiden på hospitalet, mentalsjukhuset Ulleråker. Minns att jag någonstans läst att Fröding en kväll, i fyllan och villan, klättrade upp i den ståtliga gatlyktan som numera åter står på sin ursprungliga plats i mitten av Stora torget i centrala Uppsala.

Uppsala - i dag Sveriges författartätaste stad Snacka om tradition och förnyelse! Men vilka av dagens författare kommer fortfarande att ges ut i nya upplagor och läsas om hundra år?

Hur jag ska få den här smått förvirrade texten att anknyta till bilden och rubriken ovan vet jag inte, kanske kunde jag skriva något om SSU:s förslag att anlägga en badstrand i stadsparken vid Fyrisån. Eller kanske är det bäst att jag sätter punkt innan det helt spårar ur.

Klicka nedan vid "Etiketter" för fler badbrudar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har snön kommit än till norra delen av landet än då?

Anonym sa...

inte spårar du ur, skulle vara fint med bad där Får man fråga en gentleman som rökercigarr om inte han också tycker att brudarna var snyggare förr då de inte var bara skelett med minimala bikinis på.
Nattpå dej