lördag 6 september 2008

Eunucker i den kastrerade tankens tempel

Orden i rubriken är hämtad ur Torbjörn Säfves bok Rebellerna i Sverige, utgiven 1971. Den här bloggposten har inget annat syfte än att lyfta fram denna härligt mustiga och fullständigt dräpande formulering, som jag gottat mig åt under natten.

Foto: Jurek Holzer/SvD

Ni kan gott sluta läsa här, resten blir bara lite nödtorftig utfyllnad. Utom länken på slutet, den bör ni klicka på och se Lars Ulvenstams samtal med Torbjörn Sävfe i programserien Nyfiken på från 1985. Där får ni dessutom fler exempel på Säfves mustiga språkbruk.

Jag läste min första bok av Säfve i slutet av 80-talet. Hans fiktiva biografi Ivan Aguéli - en roman om frihet hade stått i bokhyllan under några år, men av någon outgrundlig anledning förblivit oläst. Den första litterära bekantskapen blev istället Jag brinner om Vladimir Majakovskij, även det en fiktiv biografi.

Jag köpte pocketutgåvan på Arlanda på väg till två semesterveckor i Greklands övärld. Första kvällen i Grekland låg jag på hotellrummet och bläddrade lite håglöst i boken, började läsa och lämnade hotellet först två dygn senare när boken var utläst.

Nästa år upprepades precis samma sak med Siki. Sedan dess tar jag inte med några av hans böcker på semestern, utan läser dem hemma i favoritfåtöljen.

Missa inte tv-programmet Nyfiken på Torbjörn Säfve

Inga kommentarer: