måndag 22 september 2008

Paranoland - en film av Patrick Boivin



En film om Victor som flyttar in i ett charmigt hus på landsbygden. Det var många tankar som bubblade upp när jag såg filmen, det första var en ledarartikel i Expressen som publicerades för två år sedan:

Jag har aldrig mött en så öppen och rå och folklig rasism som i Skåne. Jag har aldrig upplevt en så djävulsk ryktesspridning om smårån, butiksstölder och slagsmål. Jag har aldrig varit på ett ställe där så många fega kräk så tvångsmässigt förolämpar folk med annan hudfärg.

Men filmen skulle också kunna handla om ett par av mina grannar, en före detta arbets"kamrat" eller - kanske om dig och mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så ruggig film men visst är livet och många människor grymma och tycker de är bättre av nån underlig anledning som man inte kan förstå.
mowi