torsdag 10 november 2011

Snabbtåget SJ3000



Jag älskar att åka tåg. Jag har det i blodet. Farfar jobbade på SJ och pappa var lokförare, vilket innebar att jag hade fria tågresor hos SJ upp till 18-års ålder. Själv har jag praktiserat på SJ och hade kanske blivit kvar där om jag inte flyttat till Uppsala. De fria tågresorna utnyttjade jag flitigt som tonåring, att skolka från skolan och göra en dagsresa Bollnäs-Stockholm-Bollnäs var ett återkommande inslag under skoltiden. Ibland gjorde jag tillsammans med andra SJ-ungar en resa till Hamburg. SJ-färjan till Travemünde och bussen till Lübeck var gratis för oss, så vi behövde bara betala för tågbiljetten de cirka sex milen till Hamburg.

Nästa år kommer snabbtåget SJ3000 att vara i trafik på sträckorna från Stockholm till Östersund, Sundsvall, Gävle, Falun och Karlstad, så nästa gång jag reser till mitt älskade Östersund kanske jag får möjlighet att resa med ett av världens mest miljöanpassade tåg.

1 kommentar:

Habiba sa...

Vad härligt Svarten! :)