fredag 8 februari 2013

Mysteriet med de 500 försvunna kommentarerna


Igår kväll skrevs detta tweet. I skrivande stund har det retweetats 128 gånger. Jag tyckte det verkade högst osannolikt, till och med för att vara Avpixlat, att 500 kommentarer uppmanade till våldtäkt på en ung tjej och bestämde mig för att ta en närmare titt på hur det förhöll sig. Att hitta det aktuella inlägget var inget problem. Det var publicerat den 18 december 2011, hade 202 kommentarer och ett meddelande om att kommentarsfältet var stängt. Någon kommentar om våldtäkt av tjejen hittade jag inte. Naturligtvis tyckte jag det var märkligt att den som uppgav sig vara flickans far tog upp det först nu och vart hade de 500 kommentarerna tagit vägen. Kanske hade de raderats. För att få svar på det gjorde jag en sökning på internetarchive.org och fann att den 18 december hade inlägget 200 kommentarer och dagen efter lika många.

Jag får inte det här att gå ihop och skulle uppskatta om @tonyernstesq ville höra av sig med en kommentar här på bloggen.

Uppdaterat 2013-02-08 14.10:

Jag ringde alldeles nyss upp Tony Ernst, som bekräftade att det var han som skrivit tweetet ovan. Han var inte särskilt angelägen att tala om det hela, utan sa att jag helt enkelt får tro honom på hans ord. Sedan tackade han för samtalet och lade på luren.

För att uttrycka mig i klartext: Jag anser att hans påstående är helt orimligt. Det finns ingenting som tyder på att det funnits ytterligare 500 kommentarer (eller 500-600, som han också skriver i ett tweet). Att någon far med osanning, som jag uppfattar det, är illa nog, men att så många okritiskt retweetar gör mig djupt bekymrad. När jag började surfa på internet i slutet av 90-talet så var "tro inte allt du läser på nätet" ett ofta återkommande uttryck. Det gäller naturligtvis även i dag.

2 kommentarer:

Saladin sa...

Svarten: något är väldigt buggigt med kommentarsfunktionen i din blogg. För mig händer det bara här att jag kickas ut, att systemet kraschar eller att det blir "Ooops! Vi gjorde ett fel, vi ber om ursäkt"-meddelande.

Svarten sa...

Det var tråkigt att höra. Ännu tråkigare är att jag inte har den blekaste aning om vad jag ska göra åt det :-(