tisdag 23 juni 2009

Ska staten bestämma vår klädsel?



"Burkan är inte en religiös symbol, den är en symbol för förnedring och underdånighet. I vårt land kan vi inte acceptera att kvinnor hålls som fångar bakom en skärm, avskärmade från allt socialt umgänge, berövade all sin identitet", sa Frankrikes president Nicolas Sarkozy under ett tal inför parlamentet igår enligt Aftonbladet

I anslutning till artikeln har AB en omröstning där följande fråga ställs: "Ska staten bestämma hur vi ska gå klädda?" Just nu har över 20 000 läsare besvarat frågan och över 55 procent anser att visst ska staten bestämma vår klädsel.

Naturligtvis är frågan felaktigt formulerad med tanke på artikelns innehåll, men den ska självklart besvaras utifrån hur den ställs. Under "normala omständigheter" är jag övertygad om att endast ett försvinnande litet antal personer anser att staten ska bestämma vår klädsel, men när det gäller muslimers klädsel tycks folk förlora både vett och sans.

På chattar förenas extrema nyliberaler med sverigedemokrater och andra främlingsfientliga och islamofobiska individer och kräver ett statligt ingripande även i Sverige när det gäller vårt klädval. Jag häpnar. Trots att jag kanske inte längre borde göra det.

Kom gärna med ett förslag till text i pratbubblan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är skillnad på kläder och kläder. Staten vill inte styra över färgen på dina skosnören, där emot är det olagligt att vara maskerad. Svensk lag måste alltid gå före religion.

Det finns även andra praktiska problem, t.ex. årskort där man måste ha ett foto för identifiering.

Anonym sa...

DU ska få gå klädd hur du vill, men du ska inte kunna skrika om rasism eller diskriminering om din klädsel gör att en affär, bank, simhall etc. inte vill släppa in dig.

Svarten sa...

Anonym 1

"olagligt att vara maskerad"

Jag kan se rubriken i december:
Polisrazzia mot tomtenissar.

Anonym 2

Jag förstår. Folk får vara klädda hur de vill, men de ska inte ha någon yttrandefrihet. De ska åtminstone inte få säga något om rasism eller diskriminering.

Anonym sa...

Missförstå mig rätt SS, klart du får skrika, men du ska inte få något för det i form av att DO kommer springandes.

Lika lite som jag vill se ett hakkors i min butik, lika lite vill jag se en burka.

Svarten sa...

Hakkors och burka...jag förstår.
Hälsa dina kompisar på SD-forumet (läs: DI/FG).

Anonym sa...

Lägg ner SS,

det är en principfråga. Ska jag få undanbe klädsel som jag anser stå för förtryck i min butik eller inte?