onsdag 10 juni 2009

Kontaktproblem 2

Igår skrev jag om min stendöda telefonledning som innebär att jag varken har fungerande telefon eller internetuppkoppling i hemmet. När jag igår för andra gången ringde Telia fick jag beskedet att felet skulle åtgärdas i dag, den 10 juni. Självklart blev jag glatt överraskad när jag redan igår fick ett sms som meddelade att

Telia har behandlat din felanmälan och din tjänst för tfn: 018XXXXXX ska nu fungera igen

Telia, i direkt nedstigande led släkt med det gamla pålitliga statliga Televerkets monopol, är prima grejer det. Glad i hågen sätter jag mig vid datorn och bestämmer mig för att skriva ett blogginlägg som lovsjunger Telias strålande service. Kruxet är bara att internetuppkopplingen fortfarande inte fungerar. Jag sliter av gammal vana åt mig min stationära telefon för att ringa Telia för tredje gången - naturligtvis fungerar inte den heller.

Jag tar fram mobilen och knappar in 90200. Krånglar mig igenom muren med obligatoriska röstmeddelanden och knapptryckningar och kommer slutligen fram till en riktig människa. Jag ger en kort sammanfattning av situationen och efter diverse förtydliganden från båda parter får jag beskedet att felet måste ligga hos mig och min utrustning. Reparatören kan komma först på fredag och jag får själv stå för kostnaderna. Jag accepterar. Vad skulle jag annars göra?

Min magkänsla säger mig att detta kommer att bli en utdragen
och dyr historia för stackars moi. Och jag kan redan nu utlova att fortsättning följer.

4 kommentarer:

Simon Brännström sa...

Hej!
Simon heter jag och jobbar på Telia.
Ville bara informerar om att självklart så blir du inte debiterad om felet ligger någonstans mellan stationen och ditt första jack, då tar vi hand om hela kostnaden.

Skulle du ha några funderingar kring detta så kan du kontakta oss antingen via 90200 eller följande formulär så återkommer vi till dig:

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice.

Anonym sa...

Hej!

Mitt namn är Anton Agermark och jag jobbar på Telia Kundservice. Vill börja med att skriva att det är tråkigt att läsa att du har problem med våra tjänster. Ville mest göra ett förtydligande och kanske stilla din oro något. Har du gjort en felanmälan och vi behöver skicka ut en tekniker för att åtgärda problemet innebär inte nödvändigtvis att du blir debiterad för detta. Du blir debiterad om felet ligger hemma hos dig, exempelvis om det är fel på din telefon eller dylikt. Telia ansvarar för leveransen fram till ditt första telefonjack. Ligger således problemet i telefonstationen i området är det naturligtvis inget du kan påverka och du blir således inte debiterad för teknikerns arbete. Har du några funderingar får du gärna kontakta mig via länken nedan. Annars får vi bara hålla tummarna att såväl din telefon som din Internetuppkoppling fungerar på fredag.

Med vänlig hälsning

Anton Agermark, Telia Kundservice
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Anonym sa...

Välkommen du har drabbats av ett landsortsfenomen, men det förstår du vä att du har allt för långt till centrum.
Kram och tröstekram från wisiga wimsan

Anonym sa...

He he, elva månader tog det för mig efter en daglig kamp med Telias datasvar och oförstående telefonister.
- Vi har felsökt och det finns inga fel på din ledning...
- Nähä, hur kommer det sig då att jag får in grannen när jag lyfter luren och att Internet inte fungerar o.s.v.?
Ringde reparatören privat, han kom, bytte 30 meter ledning plus ledningen in till huset samt hela kopplingslådan (som det brunnit i).
Det var först när hans rapport kom in till Telia som de plötsligt hade hittat ett fel och skulle skicka en reparatör!