söndag 21 september 2014

Eddy Grant: Gimme hope Jo'anna



Eddy Grant: Gimme hope Jo'anna (Text / Lyrics)

På 80-talet hade jag en firma som importerade och distribuerade skivor med afrikansk och västindisk (läs: soca/calypso) musik. Dessutom arbetade jag som frilansande musikjournalist. Det här var innan internets fantastiska informationsflöde fanns tillgängligt och i jobbet ingick därför två, tre årliga resor till London för att hålla mig uppdaterad.

En kväll på väg till mitt hotell i Notting Hill slank jag in på en kvällsöppen musikaffär. Ur högtalarna strömmade musik som genast grep tag i mig. Jag frågade expediten vem som sjöng.

- Eddy Grant, svarade han.
- Det här kommer att bli en superhit, sa jag.

Han skrattade och skakade på huvudet. 12-tummaren hade han fått som promoexemplar samma dag och han hade inga planer på att beställa hem fler ex, sa han. Jag fick köpa skivan till reducerat pris. Den står fortfarande i min skivhylla.

Inga kommentarer: