lördag 28 oktober 2006

Moskén i Djenné

Läser i min dagbok från resan i Västafrika 1991, att jag den 11 februari kom till Djenné i Mali för ett två dagars besök. Enligt dagboken hade jag varit ordentligt magsjuk under de föregående dagarna, som tillbringades i Mopti, och jag var glad över att äntligen kunna göra resan till den gamla handelsstaden vid Saharaöknens utkant.

Djenné grundades på 800-talet, men flyttades några århundraden senare i samband med att invånarna konverterade till islam. Tillsammans med Timbuktu var Djenné under flera århundraden den viktigaste staden för handeln över Sahara. Än i dag hålls det en marknad varje måndag på Grand Marché, marknadsplatsen framför den berömda moskén. Jag hade turen att komma dit på en söndag och fick således uppleva den stora måndagsmarknaden under mitt besök.

Djenné är numera främst känd för sin fantastiska moské, världens största byggnad i lera. Moskén byggdes första gången upp på 1200-talet av stadens första muslimske härskare, Koy Konboro. Under 1800-talet vittrade moskén sönder på grund av bristande underhåll, som var en följd av rådande politiska och ideologiska motsättningar. Åren 1906-1909 byggdes den nuvarande moskén upp på samma plats som den gamla och i samma storlek.

När jag besökte Djenné 1991 var det fortfarande fritt fram för alla att besöka moskén. Tillsammans med en mycket kunnig guide gjorde jag en timmes rundvandring i moskén och tog massor av fotografier. Sedan 1996 får moskén endast besökas av muslimer. Anledningen till detta är modetidningen Vogues respektlösa agerande. Tidningen hade fått tillstånd att göra ett fotoreportage i moskén, ett förtroende som Vogue återgälde genom att fotografera lättklädda kvinnliga modeller inne i moskén. Stadens invånare blev, med all rätt, mycket upprörda och sedan dess tillåts inga besök i moskén av icke-muslimer.

Varje år genomförs omfattande reprationer av moskén, för att förhindra att den vittrar bort. Och det hela avslutas med en stor festival.

1988 sattes moskén i Djenné upp på UNESCO:s världsarvslista.

Besök UNESCO:s world heritage hemsida och se en intressant film om moskén i Djenne.

Inga kommentarer: