lördag 16 januari 2010

Laestadianism och djävulens kalsonger



En video om laestadianismens historia och olika riktningar.

Det enda jag vet om laestadianismen är att de kallade gardiner för "djävulens kalsonger" och var förbjudna att använda dem (gardinerna alltså, inte kalsongerna) och inte fick de ha blommor i fönstren. Lite klokare blev jag efter denna video. Tydligen har jag också någon gång läst Björn-Erik Höijers roman Djävulens kalsonger eftersom den står i bokhyllan, men av den minns jag ingenting. Västlaestadianerna anser att kvinnorna under gudstjänsten skall dölja håret under en hilka (huckle).

Besök laestadiusarkivet och laestadiustexter

7 kommentarer:

Anonym sa...

Leastadianism är ingen religion. De som kallas leastiadianer är i själva verket Kristna. Leastadianer blev vi kallade som ett skällsord, dvs något nedlåtande. Oerhört roande att läsa vilka fördomar och vilken okunskap som råder ute på internet=) Den bok vi följer är uteslutande Bibeln. Så om du nu skulle vela kritisera "leastadianism, så börja med att bemöta Bibeln, böckernas bok.
MVH =)

Svarten sa...

"om du nu skulle vela kritisera 'leastadianism'"

Någon kritik mot "laestadianer" finns inte i mitt inlägg. Och, jo, jag visste också att de är kristna :-)

Anonym sa...

ja, "om du nu skulle vilja göra de"=) nä nå kritik är väl fel ord, snarare ett gottande i gamla nedlåtande fördomar..=)
Det där med att gardiner och blommor ansågs fel måste man nog förstå i sitt sammanhang. Det ansågs fel på den tiden eftersom man knappt hade råd att försörja familjen. Så att lägga pengarna på icke livsnödvändiga prylar som blommor och gardiner predikades fel eftersom det kunde sätta familj å barn i nöd.

Men i dagens välfärd är ju blommor och dylikt struntpengar så det finns nog i varje hus. Fast iofs borde man ist för att lägga pengarna på bekvämligheter och prål skänka dessa pengar till fattiga.

Fast det behöver ju inte du, du ger ju allmosor helt enligt fem grundpelarna;)

Svarten sa...

"gottande i gamla nedlåtande fördomar"

Jag redovisar bara ärligt mina bristande kunskapet om laestadianer och lägger ut en video för att sprida lite kunskap om den rörelsen.

"du ger ju allmosor helt enligt fem grundpelarna"

Jag antar att du syftar på muslimernas allmosa zakat. Visst skänker jag pengar till olika ändamål, men jag är inte muslim.

Anonym sa...

Okej ja det är lugnt=)
Jag kommenterade för att se hur du svarar, å det gjorde du schyst.
du är inte muslim? varför då alla dessa ämnen och bloggar och dylikt som är islam influerat?
är du en sökare?

Svarten sa...

Jag är intresserad av mycket, bl.a. religion.

Anonym sa...

Och islam är av allt att döma din "favoritreligion"=)
Mitt främsta problem med Islam är just dess profet och boken som kom till genom honom. Hela den där incidenten med lilla flicketösen Aisha underminerar hela islam. Hur man än vrider på vänder på det så är det motbjudande.
Eller vad säger du?