onsdag 5 mars 2008

Arabisk makeup - ögon som smycken



Jag har alltid hävdat att jag inte är särskilt förtjust i smink och vräkt ur mig klyschor om naturlig skönhet och "du är vacker som du är". Vilket naturligtvis i och för sig är alldeles sant.

Min tonårsdotter, som är en riktig sminkfantast, har fått sin beskärda del av mina klyschor nerkörda i halsen. Undrar hur många gånger jag börjat en mening med orden, "om du inte köpte så himla mycket smink, så...", när vi diskuterat hennes privatekonomi och eventuella budgetpåslag.

Lite mascara på ögonfransarna och ett diskret läppstift. Det räcker. Det är min åsikt. Eller, rättare sagt; det har varit min åsikt.

Under de senaste veckorna har jag emellertid blivit fascinerad av arabisk makeup, om man nu kan använda sig av ett sådant svävande begrepp. Det jag lägger in i uttrycket "arabisk makeup" är den typ av makeup som inte bara försiktigt markerar, lyfter fram ögonen, utan förvandlar ögonen till två klart lysande smycken.

Jag har inte den rätta vokabulären för att utveckla detta, men kolla in videon, så förstår ni vad jag menar. Visst är det vackert?

3 kommentarer:

Anonym sa...

En intressant video!

Anonym sa...

Ja,ja åldern tar väl ut sin rätt, makeupen påminner om beckersstuket från mitten av 60-talet.
Snyggt så här men till vardags i vanliga livet, nej jag tror inte det.
Jäklar glömde att i min ålder så gör det ingen skillnad ;P mowi

Anonym sa...

Du är såå cool och... skriver så
bra om så många intressanta och
sjuka saker=)
Jag hittade din blogg "Om Himmel och Helvete och allt däremellan" för nåt år sedan och tittade på en film om
en Giraff som sjönk i kvicksand -
sen dess är jag fast..
Tack för att du finns!

/klara