fredag 14 mars 2008

Homosexualitet i reklamen



Med början i dag visar bloggen Konserverad gröt under en tid fram över reklamfilmer på temat homosexualitet i reklamen.

Ur artikeln Gay för miljarder i E24 (2007-01-28):

"Begreppet rosa pengar myntades i USA för drygt tio år sedan. Personer som ingick i gaykulturen ansågs mode- och designintresserade, ”early adopters”, ofta boende i storstäder och med hög disponibel inkomst. Marknadsförarna hade hittat sitt drömmarknadssegment.

Totalt har gruppen homosexuella i Sverige inkomster på 95 miljarder kronor per år. Och efter att fasta kostnader är fråndragna cirka 18 miljarder kronor att spendera."

Mer läsning för den vetgirige:

Rosa pengar - en köpkraftsanalys av homosexuella i Sverige (pdf, 18 sidor) Fredrik Bergström och Fredrik Erixon, Timbro 2002.

Made in pride - ett reportage om det rosa kapitalet (pdf, 198 sidor) Jens Liljestrand, Timbro 2003.

Fjollor och flator - var är de i reklamen? (pdf, 57 sidor) Emma Lundgren och Mikaela Johnsen, Lunds universitet 2005.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska man tolka det som att jag är kapitalstark??En natt svart kram till för den bredd du spänner över i bloggvärden
MW