lördag 26 juli 2008

Att ansöka om nytt ID-kort

För en tid sedan gick min säkerhetsdosa sönder, den som jag använder för att logga in på internetbanken. Det hade hänt tidigare och då gick jag bara till banken för att byta till en ny. Ingen frågade efter ID-handlingar. Men den här gången fick jag beskedet att jag måste visa ID och upptäcker att kortet hade slutat gälla för över ett år sedan. Så någon ny dosa blev det inte. Jag har nu betalat mina räkningar över disk under några månader.

För några dagar sedan hamnade jag i ett läge, som innebär att jag måste ha tillgång till en större summa pengar som finns på mitt kortlösa konto. Inget ID, ingen dosa, inga pengar. OK, nu var jag tvungen att skaffa ett ID-kort. Jag beställde personbevis, skaffade godkända fotografier och knallade iväg till polisens passexpedition, som också fixar ID-kort.


Jag visar upp mitt gamla ID och lägger övriga handlingar på disken.

- Det här ID-kortet är för gammalt, säger polisen.
- Jag vet, det är därför jag behöver ett nytt.
- Det är för gammalt för att kunna användas som ID-kort vid anskaffande av ett nytt.

Jag tittar mig omkring i lokalen och känner igen en gammal arbetskompis. Jag vinkar fram henne till disken.

- Det här är en före detta arbetskollega, hon kan intyga att jag är jag.
- Det kan vi inte acceptera. Du måste ha med dig maka, förälder, myndigt syskon eller barn med egen legitimation som kan styrka din identitet.
- Mina föräldrar är döda, jag är frånskild och min dotter är 16 år.

Polisen knackar in mitt personnummer på datorn och väntar ett tag:

- Du har en bror.
- Men han bor ju i Östersund. Jag har ingen möjlighet att åka upp till Östersund för att ordna ett ID-kort.
- Nähä. Då får du be din bror att komma ner hit till Uppsala.

Gott folk, håll koll på sista giltighetsdagen för ert ID-kort och läs gällande regler Själv ska jag försöka övertala min chef om att få ta ut ytterligare två semesterdagar för att resa upp till Östersund och träffa brorsan.

1 kommentar:

Pierre Falk sa...

Det var bland det dummaste jag har läst.

I Sverige gäller tydligen följande regler. Du skall antingen eller vara gift. Annars är du ingen, tydligen.

Vad hade hänt om du saknade bror?