lördag 26 juli 2008

En Guinness på O'Connors i Uppsala

Jag har tidigare skrivit om Hotell- och restaurangfackets Schysta listan och även uppmärksammat en artikel i Upsala Nya Tidning där det framgår att endast var fjärde restaurang eller serveringsställe i Uppsala med alkoholtillstånd har tecknat kollektivavtal för sin personal med facket.

Själv kände jag mig lite kluven när jag upptäckte att inget av mina stamställen fanns med på Schysta listan och medgav i en kommentar att det blir en hård match mellan mina handlingar och mitt samvete. För visst vill jag att restaurangpersonal ska ha schysta villkor och samma trygghet som jag har på min arbetsplats. Ett kollektivavtal kan vara en bra början.

Även en lång resa börjar med ett steg. Nu har jag tagit mitt första lilla steg.

Under sommaren har jag börjat avnjuta min Guinness fatöl - denna i Uppsala alldeles för sällsynta dryck - på O'Connors vid Stora Torget Restaurangen har Hotell- och restaurangfackets märke uppsatt på den "inre entrédörren" vid ingången till lokalen på andra våningen. Dessutom har de ett intyg på att de klarat ett test som gjordes för att se om ungdomar under 18 år blev serverade alkohol. Vilket de inte blev på O'Connors.

Ett gott öl smakar ännu bättre om det dricks med gott samvete.

Inga kommentarer: