På En blogg om livet fortsätter den intressanta och lärorika serien om sexualmoral och islam, som jag tidigare har puffat för. Avsnitt 38 publicerades igår och handlar om islams syn på analt samlag
Antar frestelsen var större än tålamodet... på nåt sätt anade jag att just det ämnet skulle väcka alldeles särskild uppmärksamhet, vet inte varför. En del har visst satt kaffet i vrångstrupen, men vad gör man inte för att väcka folk ur dess dvala.
ett viktigt tillägg till din text är att texterna behöver betecknas som tolkade ur främst shia-synpunkter. De är intressanta, välbehövliga och pregnanta. Dock finns det ett flertal meningsskillnader mellan hur man inom sunni- och shia-grenarna tolkar vissa företeelser och ett av dem är precis det du har tagit upp. Låt mig ge några detaljexempel på sunni-synvinkel som sörskiljer sig (det är ändå dessa som folk vill läsa ;p):
* analsex är ovillkorligen haram, inga undantag, inga omtolkningar som jag har stött på. Det finns specifika ahadeeth om detta.
* masturbation råder det dividerade meningar om. De flesta anser att enskild sådan för ogift person (till skillnad från att en gift person utför det på sin partner) är haram, dock inte alla. Det finns lärda som har sett det som makruh och dumt slöseri med tid.
* temporärt äktenskap är ovillkorligen haram, inga undantag eftersom den förbjöds av profeten under khaybar-slaget. Detta har varit en av de evigt diskuterade frågorna mellan shia- och sunni-synsätten och min mening är inte att starta en mega-diskussion här. Jag vill påpeka att det behöver specificeras att det finns stora källor som säger helt andra saker eller som tolkar saker på ett annat sätt.
THE Banana Jag som svensk kan tycka det är roligt att följa en diskution, men när det skrivs på svenska språket så förstår jag inte varför en del ord byts bort. haram är för mej inte svenska - vad betyder det. Samma med makruh, inte är det svenska
"Haram, 'förbjudet', är ett uttryck inom islamisk rättslära (fiqh). Det används för att beskriva vad som är helt otillåtet för en muslim. Det kan vara mat, drycker, kläder, språkbruk och annat. Motsatsen till haram är halal."
Makruh, enligt Wikipedia:
"Makruh (arabiska مكروه) är inom islamisk rättsvetenskap (fiqh) benämningen på ett klandervärt, ogillat handlande som strider mot profeten Muhammeds föredöme (sunna). Att underlåta att göra makruh anses mer föredömligt än att utföra det."
användandet av dessa ord sker instinktivt och inte "medvetet" eftersom de är så pass utbredda och allmänt kända. Det är bra att du påpekar det, ska bättra mig på det.
Svarten:
tack själv. Läser man islamisk historia så kommer man snabbt att märka att sex inte alls var det tabubelagda ämne som den är idag, snarare tvärtom. Visserligen är tabusynen ett internationellt fenomen men den har blivit som en stämpel på muslimens panna. De restriktioner med moraliska preferenser som finns gällande sex inom islam bygger på "community functionality" och inte enträget moralpredikan, något som till och med ärkeateisten och de anti-religiösas guru Bertrand Russell var villig att påpeka och erkänna. En hel del har också sitt ursprung i hälsobefrämjande livssyn som man endast på senare tid upptäckt fördelarna av. Ett annat exempel - profeten har rekommenderat att man ska kissa efter sen, även om det är en droppe. I modern vetenskap har man börjat rekommendera samma sak eftersom det minskar risken för urinrörsinfektioner.
6 kommentarer:
Antar frestelsen var större än tålamodet... på nåt sätt anade jag att just det ämnet skulle väcka alldeles särskild uppmärksamhet, vet inte varför. En del har visst satt kaffet i vrångstrupen, men vad gör man inte för att väcka folk ur dess dvala.
Svarten:
ett viktigt tillägg till din text är att texterna behöver betecknas som tolkade ur främst shia-synpunkter. De är intressanta, välbehövliga och pregnanta. Dock finns det ett flertal meningsskillnader mellan hur man inom sunni- och shia-grenarna tolkar vissa företeelser och ett av dem är precis det du har tagit upp. Låt mig ge några detaljexempel på sunni-synvinkel som sörskiljer sig (det är ändå dessa som folk vill läsa ;p):
* analsex är ovillkorligen haram, inga undantag, inga omtolkningar som jag har stött på. Det finns specifika ahadeeth om detta.
* masturbation råder det dividerade meningar om. De flesta anser att enskild sådan för ogift person (till skillnad från att en gift person utför det på sin partner) är haram, dock inte alla. Det finns lärda som har sett det som makruh och dumt slöseri med tid.
* temporärt äktenskap är ovillkorligen haram, inga undantag eftersom den förbjöds av profeten under khaybar-slaget. Detta har varit en av de evigt diskuterade frågorna mellan shia- och sunni-synsätten och min mening är inte att starta en mega-diskussion här. Jag vill påpeka att det behöver specificeras att det finns stora källor som säger helt andra saker eller som tolkar saker på ett annat sätt.
THE Banana
Jag som svensk kan tycka det är roligt att följa en diskution, men när det skrivs på svenska språket så förstår jag inte varför en del ord byts bort.
haram är för mej inte svenska - vad betyder det.
Samma med makruh, inte är det svenska
Nitza
Haram, enligt Wikipedia:
"Haram, 'förbjudet', är ett uttryck inom islamisk rättslära (fiqh). Det används för att beskriva vad som är helt otillåtet för en muslim. Det kan vara mat, drycker, kläder, språkbruk och annat. Motsatsen till haram är halal."
Makruh, enligt Wikipedia:
"Makruh (arabiska مكروه) är inom islamisk rättsvetenskap (fiqh) benämningen på ett klandervärt, ogillat handlande som strider mot profeten Muhammeds föredöme (sunna). Att underlåta att göra makruh anses mer föredömligt än att utföra det."
Bananen
"Dock finns det ett flertal meningsskillnader"
Allt annat skulle förvåna mig :-)
Men stort tack för dina klargöranden.
Nitza:
användandet av dessa ord sker instinktivt och inte "medvetet" eftersom de är så pass utbredda och allmänt kända. Det är bra att du påpekar det, ska bättra mig på det.
Svarten:
tack själv. Läser man islamisk historia så kommer man snabbt att märka att sex inte alls var det tabubelagda ämne som den är idag, snarare tvärtom. Visserligen är tabusynen ett internationellt fenomen men den har blivit som en stämpel på muslimens panna. De restriktioner med moraliska preferenser som finns gällande sex inom islam bygger på "community functionality" och inte enträget moralpredikan, något som till och med ärkeateisten och de anti-religiösas guru Bertrand Russell var villig att påpeka och erkänna. En hel del har också sitt ursprung i hälsobefrämjande livssyn som man endast på senare tid upptäckt fördelarna av. Ett annat exempel - profeten har rekommenderat att man ska kissa efter sen, även om det är en droppe. I modern vetenskap har man börjat rekommendera samma sak eftersom det minskar risken för urinrörsinfektioner.
Skicka en kommentar