tisdag 11 augusti 2009

Med fötter känsliga för tystnad

Hennes blogg heter Lindansaren - med fötter känsliga för tystnad. Under några månader 2006 publicerade hon ett stort antal dikter som jag tycker väldigt mycket om och återvänder till gång på gång. Många var korta, som aforismer.

EPIDEMI

Tomma liv
har många prylar

En del dikter antydde en mörk och plågsam sida av hennes liv.

inte så tokig ändå

Ibland kommer rösterna
till mig via plomben
i höger kindtand.

Hoppas jag.

Men de allra flesta dikterna behandlade den besvärliga kärleken; längtan och uppbrott.

Känn [av] mig

Allt jag begär är
dina fingertoppar
mot min puls.

det är aldrig för sent

när du gick
och slog igen dörren
efter dig

var det fler än dammråttorna
som dansade
i det lilla hemmet

[som plötsligt började andas]

I oktober 2006 blev det tyst på hennes blogg. Hon återkom med några dikter i mars 2007, men sedan dess har det varit absolut tystnad. Hennes sista dikt publicerades söndagen den 11 mars.

12 ord i förbifarten.

Jag springer.
Alltså finns jag.

Men inte här.
Men fullt ut där.

Besök hennes första blogg januari - mars 2006 och hennes andra mars 2006 - mars 2007

1 kommentar:

marie sa...

Vilka fantastiska små texter hon skrivit. Tack för den hänvisningen!